Svenskarna har visat sig vara väldigt förtjusta i att beställa hem varor från Kina, men vi har också sett exempel på svenskar och svenska företag som via nätet har lyckats sälja varor i den motsatta riktningen. Inte minst produkter av hög kvalitet eller skandinavisk design brukar tillskrivas stor potential när det gäller att nå ut till de kinesiska konsumenterna.
Men det som kemiföretaget Perstorp har gjort, får ändå beskrivas som något nytt i sammanhanget. Det anrika företaget, som på 1800-talet grundades i den skånska kommunen med samma namn, har nämligen valt ut Kina som första land att sälja på nätet i. Sedan ett par månader tillbaka har företaget en B2B-butik på Alibabas plattform.
- Kina är en stor tillväxtmarknad för de flesta företag, och det gäller även oss. Och eftersom landet är så stort geografiskt hade det behövts stora resurser för att etablera sig runt om i landet, säger Cecilia Svensson, kommunikationschef på Perstorp, till Ehandel.se.
- Vi hade redan ett stort säljkontor i Kina, och eftersom e-handeln är väldigt stor i Kina, inte minst inom B2B, så stod vi inför ett vägval. Vi valde att skala upp vår digitala verksamhet, fortsätter hon.
Flagship store gav bra trafik
Perstorp har sedan tidigare en landsspecifik hemsida i Kina, men bedömde att den inte skulle räcka till för att driva försäljning. Om man inte befinner sig på någon av de stora asiatiska plattformarna är risken stor att man försvinner i mängden, konstaterar Cecilia Svensson.
Men Perstorp hade tur. Alibaba presenterade ett “förmånligt erbjudande”, vilket ledde till att Perstorp kunde slå upp dörrarna till sin nya B2B-handel den 31 maj i år.
- Innan hade de hade inte något kemiföretag som sålde direkt till andra företag, så vi fick möjlighet att öppna en flagship store hos Alibaba. Det innebär att vi får mer trafik och bra erbjudanden, men det kommer också med krav om att vi måste garantera hög kvalitet, berättar Cecilia Svensson.
Hur har det gått hittills då?
- Jo, det har gått bra. Det handlar mycket om att driva trafik till sajten, men vi har skapat en process och fått en hel del intressanta leads. I vår bransch tar det lång tid att göra en affär, säger Cecilia Svensson och tillägger att kineserna gärna vill ha kontakt med företaget inför att de gör en beställning.
- Även om det går att klicka hem varorna direkt så vill de gärna prata med oss först, och kolla så att varorna är autentiska. Så det kanske inte är direkt e-handel, men det är så nära vi kommer i dagsläget.
"En styrka att vara 137 år gammal"
Perstorps tidigare kinesiska hemsida finns fortfarande kvar och används i första hand för att sprida information om företagets varumärke och för att berätta företagets långa historia. Alibaba-plattformen är istället platsen där företagets sortiment visas upp.
- Vi har en styrka i Kina av att vara ett 137 år gammalt företag och därför ägnar vi vår hemsida till att förmedla vilka vi är och vad vårt företag står för. Informationen på Alibaba är betydligt mer produktspecifik.
"Oerhörd potential att sälja på nätet i Kina"
Även om Perstorps satsning hos Alibaba fortfarande är i sin linda, ser Cecilia Svensson stora framtida möjligheter med företagets e-handelsverksamhet. Hon håller det inte för osannolikt att företaget kommer att både utöka sitt kinesiska sortiment och att öka sin försäljning på nätet framöver.
Cecilia Svensson rekommenderar andra industriföretag att testa försäljning den digitala vägen, och tycker inte att man ska vara rädd för att göra det i just Kina.
- Kineserna har blivit mer kvalitetsmedvetna och även om det tar tid att lära sig dynamiken, så är det helt klart värt att prova. Det finns en oerhörd potential i att sälja på nätet i Kina.