ANNONS

122 mejl på 5 veckor - vi kartlägger e-handlarnas utskick

Vad är rätt mängd mejl?

ANNONS

Några veckor innan årets julhandel drog igång så bestämde vi på redaktionen oss för att kartlägga mejlutskicken inom svensk e-handel. Vi beställde varor från tio svenska nätbutiker, från olika branscher. Vi såg även till att den som beställde var en ny kund till just den butiken och vi ändrade inga inställningar gällande medgivanden om utskick, utan lät allting vara så som det var förinställt i kassan. Redan här kan vi ju avslöja att de som hade reklamutskick som förifyllt alternativ förstås har skickat ut fler mail.

Detta handlar dock inte om att peka ut någon speciell e-handlare, även om det förstås är en aktör som skickat ut flest mail. Utan med undersökningen vill vi lyfta frågan kring mejlutskick och det avtryck i inkorgen som ett antal köp kan kan ge kunderna i dagsläget. Det finns en rad aspekter att fundera över här.

Vi ville helt enkelt ta tempen på branschen när det kommer till mejlutskick efter ett e-handelsköp. Hur ser det egentligen ut där ute i e-handelsbranschen? Det ska vi nu ge en inblick i, och vi har även följt upp med e-handlarnas synpunkter och kommentarer på undersökningen.

De tio utvalda e-handlarna

De butiker vi landade i att beställa från var Caia Cosmetics, Inet, Meds, Elgiganten, Desenio, Åhléns, Boozt, Bokus, Glacial och Royal Design. Vad vi beställde kan förstås påverka utskicken i viss mån. Detta hos de som eventuellt personaliserar sina utskick, något vi dock inte sett i någon större utsträckning.

Exempel på produkter vi beställde var mascara, muggar, handkräm, skrivartoner, en usb-sladd, ett paraply, en bok, en poster och så vidare. Det är allt vi kommer att säga om produkterna för denna artikel handlar inte om dem utan om de mejl som följde efter köpen.

Alla order lades den 29 oktober, direkt efter varandra, och vi fångade upp mejl fram till den 5 december. Vi har även separerat de mejl som är direkt relaterade till ordern och de som endast är reklamutskick.

Vi klassificerar mejl som ber om en recension av produkten som relaterade till ordern, medan uppmaningar om att recensera den aktuella aktören i största allmänhet har klassificerats som reklam. Fraktbolag som kontaktade oss via mejl kopplade till ordern räknas också in i underlaget. Helt enkelt det samlade mejlavtrycket efter det att ordern har lagts.

Det trillade även in en del sms under tiden, gällande reklam och orderuppdateringar, och dessa har vi antecknat separat.

Antal mejl per vecka:

(klicka för större bild)

I tabellen ovan kan ni se de mail vi fick i våra inkorgar efter våra beställningar från respektive företag. Den första veckan innefattar endast beställningsdagen, fredagen, till och med söndag.

Som ni kan se skiljer det sig väldigt mycket åt mellan olika e-handlare och där vi kan se många mail gå ut så handlar det förstås om olika erbjudanden. Perioden innefattar även Black Week, vilken givetvis innehåller en hel del utskick rent generellt från e-handlare.

Nätapoteket Meds skickade ut totalt 30 mail under den uppmätta perioden, tätt följt av Royal Design (26) och Desenio (24). Meds visade en ruta i kassan som man behövde klicka i för att inte få reklamutskick, något vi alltså ej gjorde. Desenio hade istället en kryssryta för att få reklamail, som då var förikryssad. Royal Design hade två separata rutor för mejl- respektive sms-utskick, båda var förikryssade.

Ordermejl vs. reklammail:

(klicka för större bild)

Meds skickade 3 mail relaterade till ordern och 27 reklammail. Royal Design skickade ut 4 relaterade till ordern och 22 reklammail. Desenio körde ut 5 mejl om ordern och 19 innehållandes reklam. Inspirationsmail räknar vi som reklam. Värt att nämna är att 15 av Royal Designs mail var relaterade till Black Week och samma siffra för Meds var 10 stycken. Det kan alltså vara ett lägre mejlavtryck vid andra perioder.

Inte speciellt högt sms-avtryck

Vi fick förstås en del sms som var relaterade till frakten. Totalt 13 stycken. Antalet reklamutskick via sms var dock endast 8 stycken bland alla e-handlare.

I mittenspannet gällande mejlavtryck hittar vi Caia, Elgiganten, Inet och Boozt. Caia skickade totalt 14 mail följt av Elgiganten (6), Inet (5) och Boozt (5).

Caia hade som de tidigare nämnda butikerna reklamutskick som standard förifyllt i kassan. Och sminkhandlaren skickade ut 3 mejl om ordern och 11 reklammejl. Elgiganten hade dock ingen kryssruta eller liknande och skickade inte heller ut någon reklam. Boozt hade däremot en kryssruta som inte var ikryssad, och mycket riktigt fick vi också endast orderuppdateringar.

Rejält förikryssat men skippade reklamen

Inet står ut bland de testade företagen då de hade tre stycken kryssrutor som separerade olika typer av kommersiella utskick till kunderna. Alla var även ikryssade som standard. Det är väl därmed inte konstigt att vi hade väntat oss en del utskick från just Inet. Men den prisade datorhandlaren skickade endast ut ett enda reklammejl under hela perioden, ett mejl som för övrigt var mer av en inbjudan. Resterande 4 stycken var relaterade till ordern. Detta är något som Inet kommer att uttala sig om i vår uppföljande artikel.

De företag vars order efterföljdes av minst mejlavtryck var Åhléns, Bokus och Glacial. Alla skickade ut totalt 4 mejl var och samtliga var relaterade till ordern.

Åhléns och Glacial gjorde som Elgiganten och skippade att ha någon form av kryssruta. De levererade inte heller några erbjudanden via mejl. Från Glacial trillade det dock in ett Black Friday-erbjudande via sms. Bokus hade en kryssruta men den lämnades tom som standard och vi fick inte några bokerbjudanden skickade till oss.

När vi summerar alla mejl, från alla e-handlare i undersökningen, så fick vi totalt 122 utskick över drygt fem veckor.

Missa inte vår spännande uppföljning där de e-handlare med högt mejlavtryck berättar om hur de ser på sin e-postmarknadsföring. Vi får även insikter från de som håller mejlkorgen relativt tom hos kunderna. Missar de eventuellt försäljning, eller hur tänker de kring utskicken?

LÄS UPPFÖLJNINGARNA:
De skickade flest mejl: “Våra erbjudanden är uppskattade”
Mejlbomben uteblev: “Handlare som skickar 30 mail förstör”
Ser risker med massivt mejlande: "Många e-handlare kan bli tydligare"
Experterna om mejlutskicken: ”Helt emot att skicka dessa mängder”
Modejätten om sin mejlstrategi: ”Innehåll utifrån data och trender”
Mejlexperten sågar personalisering – ”jag blir förbannad”
Mejlutskick – en dold klimatbov: ”Alla måste tänka ett steg längre”

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se