Med ambitionen att få ner mängden koldioxidutsläpp har PostNord bestämt sig för att storsatsa på fossilfri biodiesel som bränsle i en stor andel av sina lastbilar i Danmark. Två tredjedelar av logistikjättens lastbilsflotta ska nu drivas med HVO100-bränsle, vilket enligt PostNord innebär att bilarnas CO2-utsläpp kommer att minska med 90 procent.
Med en målsättning om att vara en CO2-neutral transportör 2030 tar PostNord ut riktningen för framtidens logistik. Bara under 2020 förväntar vi oss att kunna minska CO2-utsläppen med omkring 2 200 på grund av skiftet till biodiesel, och om det går som vi förväntar oss kommer vi under 2021 att få till en besparing på hela 6 600 ton, säger Jakob Manori, direktör på PostNord Logistics i Danmark, i ett pressmeddelande.
PostNord har enligt egen utsago minskat sina CO2-utsläpp i Danmark med 67 procent sedan 2009. Den nya satsningen innebär att fler än 120 danska PostNord-lastbilar nu kommer att köras på biodiesel.
PostNord ligger i framkant när det gäller att hitta de gröna lösningar som behövs i den ständigt växande e-handels- och transportindustrin, så att vi lägger så lite belastning på klimatet som möjligt och samtidigt kan leverera med full styrka för våra kunder.
Varför görs då inte samma satsning i Sverige? Vi tog kontakt med PostNord för att fråga.
Möjligheten för och tillgänglighet på biodrivmedel ser olika ut för de olika nordiska länderna. HVO är ganska nytt i Danmark, medan vi i Sverige har kört på HVO i flera år. Ifjol tankade vi omkring 10 miljoner liter, och vi jobbar hela tiden för att öka användningen av biodrivmedel, skriver Maria Ibsén, pressansvarig PostNord Sverige, i ett mejl till redaktionen.
LÄS ÄVEN: Den långa vägen till miljövänlig frakt