Över 25 miljoner besökare och fler än 1,1 miljoner levererade kundorder. Så ser facit ut när Kronans Apotek nu tittar tillbaka på helåret 2020. Under året kom företaget upp i en samlad omsättning av 8,18 miljarder kronor, varav e-handeln stod för 6,6 procent eller drygt 540 miljoner kronor. Medan apotekets omsättning allt som allt växte med 3,1 procent, visade de digitala kanalerna upp en tillväxt på hela 85 procent.
Åldersgruppen 65+ stod för den allra största e-handelsökningen, vilket stämmer väl överens med hur det även såg ut i andra branscher 2020.
Våra kunders rekommendationsvilja har ökat drastiskt under året vilket är vår främsta KPI. Vi har lyckats skapa ett stort korsfunktionellt och kundfokuserat team som alltid strävar efter att förbättra kundresan i alla delar och alla kanaler – digitala som fysiska” säger Hannes Hasselrot, digital försäljningsdirektör hos Kronans Apotek, i ett pressmeddelande.
Under det fjärde kvartalet ökade Kronans Apotek sin e-handelsförsäljning med 107 procent jämfört med samma månader året innan. Enligt företaget låg apoteksbranschens e-handelstillväxt på i snitt 59 procent under förra året, en siffra som Kronan alltså krossade, både under helåret och det sista kvartalet.
Att vi har växt mer än marknaden online med en starkt förbättrad lönsamhet och en signifikant högre kundnöjdhet, är ett bevis på att vi börjar hitta rätt formel för hållbar tillväxt, säger Anders Torell, vd på Kronans Apotek.