73,5 miljoner i omsättning och en ökning på nära hundra procent för fjärde året i rad. Det blev facit när VetZoo häromdagen räknade ihop siffrorna för 2016.
- Vi ser väldigt positivt på vår starka utveckling, den är kanon, säger företagets VD Lars Martin Norviit till Ehandel.se.
"Bär nu alla våra kostnader"
Han menar att framgångarna beror både på att marknaden - det vill säga djurfoder på nätet - har vuxit och på att VetZoo har varit skickliga i sin marknadsföring. Lars Martin Norviit jämför med livsmedelsbranschen som också ökar kraftigt på nätet trots att den absoluta merparten av livsmedelsförsäljningen fortfarande sker i fysiska butiker.
- Historiskt sett har vår bransch alltid varit lite eftersatt. Det är i alla fall min uppfattning. Med VetZoo har vi identifierat en spännande e-handelsvertikal, säger han.
Hur är konkurrensen med andra aktörer inom samma område?
- Våra huvudsakliga konkurrenter är inte de andra onlineaktörerna, utan de fysiska butikerna. Det tar tid att skapa ett nytt beteende.
Men den kraftigt ökande omsättningen är inte den enda fjädern i hatten för VetZoo. Även på resultatraden har utvecklingen varit positiv de senaste åren och sedan i maj i fjol ska bolaget ha svarta siffror.
- Så det är riktigt bra, och resultatet har hela tiden ökat.
Vad var det som hände i maj som gjorde att ni började gå plus?
- Det var helt enkelt då vi nådde den kritiska massan och omsatte så pass mycket att vi kunde bära alla våra kostnader.
200 kunder på två veckor
För två veckor sedan lanserades VetZoos norska sajt och företaget tog därmed sina första steg utomlands. Bolaget har en filial i Norge men varorna skickas från lagret i Norrköping. Med hjälp av marknadsföring via bland annat Google Adwords och Facebook har VetZoo i skrivande stund nått sina första 200 kunder i grannlandet.
- Det är extremt spännande. Eftersom Norge inte är med i EU är det mycket med tull och så, så vi har lagt mycket tid på att bygga ett stöd för detta.
Varför satsade ni inte på Danmark eller Finland istället just med tanke på det här med EU?
- Vi har en plattform med internationellt stöd och planen är att gå in i ytterligare ett nordiskt land under 2017. Men vi bedömde inte konkurrensen som lika stor i Norge som i till exempel Danmark, och dessutom är det många norrmän som har hört av sig och velat handla, säger Lars Martin Norviit, och tillägger:
- Så egentligen stod det mellan Norge och Finland och då kan jag tycka att det är lite skönare om man fattar språket när man för första gången expanderar till ett nytt land.
Utöver att ge sig in i ännu ett nytt land planerar VetZoo att under året fortsätta att fokusera på svarta siffror. Företaget har nyligen genomfört en satsning på TV-reklam för att lyckas nå ut till den traditionella - men breda - kundgruppen som ännu inte har hittat till nätet.
- Vi växer enligt budget som för 2017 uppgår till 150 miljoner kronor. Det är helt galet men så ser det ut, avslutar Lars Martin Norviit.