Snart lanserar Lagerhaus sin nya e-handel, en sajt som ska knyta nätet och de fysiska butikerna närmare varandra. I slutet av april är det dags för Sverige och i början av maj öppnar man upp även för Norge, Danmark och Finland.
Men man jobbar även hårt med sociala medier, något som slagit väl ut på Instagram. I april nådde företaget en ny social milstolpe när följarantalet på mikrobloggen nådde 100 000.
– Vi har haft en stadig ökning av följare på sociala medier de senaste åren och Instagram är tveklöst det medium som i dagsläget driver mest intresse och försäljning för Lagerhaus, säger Maria Lofjärd, ansvarig för sociala medier på Lagerhaus.
Nordiska följare
Att ett företag som Lagerhaus genererar försäljning via Instagram är inget konstigt. Instagram är för många en källa till inspiration och jämförs ofta med Pinterest som en bra trafikkälla till e-handlare. Det då många använder bild-appen för att hitta saker de gillar.
Något som allt fler e-handlare börjat inse och försöker ta fördel av på olika sätt. Som till exempel NetOnNet som i mars lät sina anställda ta över företagets Instagram-konto för att ge kunder en inblick i den dagliga verksamheten.
Nyligen tog Instagram ett litet steg närmare e-handeln och man sägs nu jobba på ytterligare funktioner som ska omvandla instagrammare till köpare. Och med en användarbas på 300 miljoner finns det potential, även utanför landets gränser för svenska e-handlare.
– Nu när vi når ut till en större marknad rent försäljningsmässigt hoppas vi naturligtvis på att även fler norska, finska och danska instagrammare hittar till oss och tar del av våra dagliga uppdateringar, säger Maria Lofjärd.