ANNONS

Vad betyder Apples nya betallösning för E-handeln?

Vad betyder Apples nya betallösning för E-handeln?

I går lanserade teknikföretaget Apple en hel del nyheter. Två större mobiltelefoner för att stävja konkurrenten Samsung, en digital klocka, samt något som många väntat på länge, en egen betallösning i Apple Pay.

ANNONS

Ända sedan Apple introducerade sin plånboksapp Passbook som samlar loyalitetskort på ett ställe har man inväntat en fullfjädrad betallösning ifrån företaget. Nu har teknikjätten introducerat Apple Pay som man hoppas ska revolutionera mobila betalningar.

Apple Pay arbetar som många andra nya betallösningar ovanpå kortföretagens infrastruktur. Vid lanseringen skall de ha avtal med flera stora kortutgivare i USA och de ska stå för över 80 procent av landets korttransaktioner.

Primärt vill Apple, via Apple Pay, ta mobiltelefonerna ut i butik och låta sina användare betala genom att vifta mobilen framför betalterminalen. Eller klockan för den delen, eftersom den nya Apple Watch också stödjer betalningar med Apple Pay. Dock är det oklart hur detta fungerar eftersom mobilerna använder fingeravtrycksläsaren för verifiering.

Större är bättre för e-handel

De nya mobiltelefonerna som lanserades är som sagt större, 4,7" och 5,5", och har högre upplösning än tidigare. En utveckling som lär vara bra för e-handeln då större skärmar ofta konverterar bättre. De har även stöd för NFC, ett protokoll för trådlösa överföringar på nära avstånd som vid en betalterminal. NFC tillsammans med Apples fingeravtrycksläsare och Apple Pay skall göra användarna fria ifrån plastkorten och istället ska man betala med ett enkelt fingertryck.

Apple Pay stödjer inte oväntat även betalningar i appar och det är här det blir intressant för e-handlare. Om det blir någon bred satsning på näthandeln även utanför appar återstår att se, men det är förstås ett kort steg.

Smidigare nätbetalningar

Apple Pay har dock möjligheten att lyckas där Google till viss del misslyckats med sin digitala plånbok Google Wallet. Det intressanta är att precis som Google Wallet kan göra det mycket smärtfritt att handla på nätet, så kan Apple Pay potentiellt göra dessa "plånboksbetalningar" accepterade på bred front.

En utveckling som man kan tänka sig hotar vissa betalleverantörer. Betalföretaget Stripe klargjorde dock snabbt att de helt enkelt inför stöd för Apple Pay och Klarnas VD omfamnar den nya betallösningen på Twitter.

Vi gissar att Apples intåg bland mobila betalningar är bra för hela branschen. Det sätter ett tydligt fokus på att mobila betalningar, i till exempel appar, kräver mindre friktion vid genomförandet av ett köp. Något som Klarna, Stripe, PayPals Braintree och många andra aktörer jobbar med.

Apple Pay kommer förmodligen, som med mycket annat, hållas inom Apples ekosystem och kan därmed inte bli en generell lösning. Google Wallet får förmodligen ett uppsving med lanseringen och likså andra digitala plånböcker. Fler butiker kommer införa stöd för NFC-betalningar och betallösningar som Stripe kopplar in sig i Apple Pay och öppnar upp för alla iPhone-användare att enkelt betala i appar och kanske även på nätet.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se