Det började med Nelly.com som tidigare i år lanserade sitt modemagasin Nelly. Nu ska även nätbutiken Stayhard.se ge ut en tidning. Det handlar om ett livsstilsmagasin för män och namnet är Stayhard Magazine.
”Som medielandskapet ser ut idag är det svårt att som utmanare tränga igenom bruset och det är de etablerade aktörerna som styr. Genom att hoppa över ett led hoppas vi kunna nå ut med vårt budskap på ett bättre sätt. Vår vision är att bli ledande i Norden i vårt segment och vi tror att magasinet är en bra plattform för det.” säger Joakim Naumburg, företagets VD.
Det första numret ska komma ut imorgon och har en upplaga på 55 000 ex, Nellys magasin hade initialt 40 000 ex. Stayhard Magazine kommer skickas direkt hem till aktiva kunder. Tidningen skall inte bara innehålla säljande inslag:
"Innehållet har en tonvikt på mode men även grävande reportage, sport, film, musik, resor och motor ges utrymme på de hundratalet sidorna. Målgruppen är främst män mellan 18-39 och Stayhard Magazine blir därmed en tydlig utmanare till de etablerade magasinen."
Nellys tidning hade en tydlig inriktning på endast mode, och massor av plocksidor, men Stayhard verkar alltså satsa bredare. Tidningen skall även i framtiden ges ut för läsplattor.
Vilka är Stayhard
Det ska nämnas att företaget Stayhard även har två fysiska butiker. Deras fokus verkar dock ligga online. Företaget ägs idag till hundra procent av Joakim Naumburg och omsättningen beräknas landa på 90 miljoner i år. De blev häromdagen utsedda av Dagens Industri till Gasellföretag. Förra året dubblade de sin försäljning och gjorde ett resultat på 7 miljoner med 16 anställda.
”Jag är stolt och glad över att vi nu utses till Gasellföretag. Vi har sedan starten vuxit med lönsamhet och kunnat finansiera vår tillväxt på egen hand utan hjälp av riskkapital. Att bli Gasellföretag är ytterligare ett kvitto på att vi lyckas bra.” säger Joakim Naumburg.
Joakim Naumburg, numera ensam ägare och VD
Vi gratulerar Joakim Naumburg och Stayhard till utmärkelsen. Joakim som 2005 startade Stayhard i en källare tillsammans med Daniel Möller. Daniel sålde dock sin halva tidigare i år, men stannade i företaget som modechef. Ni hittar deras webshop här.
Källa: press via e-post