Kläder på nätet har haft en enorm tillväxt de senaste åren. Något som även Boozt, den svenska modebutiken på nätet, har tagit del av och i år hoppas malmöföretaget nå en omsättning över en halv miljard kronor.
2011 satsade den danska skotillverkaren Ecco runt 40 miljoner kronor i nätbutiken, och den tidigare huvudägaren, Sunstone Capital, sköt samtidigt in ytterligare 60 miljoner kronor i bolaget. Och de två huvudägarna har inga planer på att minska tillväxten. Redan 2015 är målet att generera en försäljning på cirka 1 miljard kronor med ett positivt resultat.
Resultaten har hittills varit högst röda men minskar i förhållande till omsättningen som förra året uppgick till närmare 450 miljoner kronor.
– Vi är på en marknad med hög tillväxt. Fler och fler köper kläder och mode på nätet, samtidigt som de stora aktörerna, inklusive oss själva, kommer att ta en ännu större del av marknaden. Det erbjuder riktigt spännande framtidsutsikter, men det är viktigt att betona att den nedersta raden kommer med med oss, säger Hermann Haraldsson, vd för Boozt.
Vill göra en lyckad exit
Hittills har ägarkretsen, som förutom Sunstone Capital och Ecco även inkluderar den norska fonden Verdane, stoppat in ungefär en kvarts miljard kronor i Boozt. Och de ska nu ha planer på att tjäna en slant på sin investering och göra en exit inom en överskådlig framtid. Något man hoppas på att göra med en börsnotering senast 2016.
– Det är klart att vi som ägare har en exitstrategi som bland annat innebär en börsintroduktion. Vi anser att Boozt har stor potential och även om konkurrensen är hård, är det möjligt att tjäna pengar i den här branschen, säger Jimmy Fussing Nielsen, partner på Sunstone Capital.
Källa: Jyllands-Posten