I går vid sextiden samlades några av Skånes mest framstående e-handlare i nätbutiken CoolStuffs lokaler i Malmö. Det var Skånska E-handelsnätverket på Facebook som bjudit in till en träff i näthandelns tecken.
Patrik Weiland, kundtjänstguru på CoolStuff, hade ordnat med findricka och lite smått och gott att snacksa på medan man bekantade sig med besökarna.
Efter att alla samlats var det Karsten Deppert, ifrån Contentor, och Sarah Wittbom, ifrån Nordic eCommerce Knowledge, som tog tag i och började styra upp evenemanget.
E-handlarna kollar in lagret
Först på agendan var en rundtur på CoolStuffs lager där Patrik Weiland tog på sig att guida alla genom lagret och berätta hur deras olika processer fungerade.
De flesta verkade vara imponerade av lagret, om inte för de tekniska processerna så för dess storlek på över 4000 kvadratmeter med 9 meter i takhöjd. Kontoret ligger i samma byggnad ovanför lagret och är på 800 kvadratmeter.
Det var dock uppenbart vilken del av lagret som mest berör kundtjänstgurun Patrik, då vi fick en djup inblick i CoolStuffs returavdelning.
Obekväma frågor
Andra minnesvärda ögonblick under rundturen var när det uppdagades att CoolStuff testar precis alla produkter innan de tas in i lager. Något som snabbt följdes upp av obekväma frågor om olika sexrelaterade produkter.
Efter e-handlarnas utfrågningar ledde Patrik alla tillbaka till kontoret ovanför. En resa som gick via en spiralformad metalltrappa, där man inte rekommenderas att gå fler än fem personer samtidigt.
Väl tillbaka på kontoret var det dags för en rundtur på det lyxigt inredda kontoret. Patrik tog oss även här igenom de olikt färgade rummen. Vissa områden hade dock blivit vilorum för gravida och lekrum för barn, efter att grundarna skaffat tillökning. Sist ut presenterades ett pingisbord som hade stulits ifrån lagret nedanför. Detta skulle besökas igen senare under kvällen.
CoolStuffs kontor
Foto: Stefan Lindher
Nästa moment på agendan var diskussionsgrupper. Karsten tvingade alla att samlas i grupper om fem, där inte fler än två ifrån samma företag fick vara med. Sedan fick man välja ett ämne ifrån områdena IT, kundtjänst och management. Resultatet blev djupa diskussioner över vin, öl och snacks. Tills Karsten kom på besök igen och tvingade en ny person starta ett nytt ämne.
Fyra e-handlare möts vid bordet
Efter att alla var möra i hjärnan av djuplodande diskussioner inom nyhetsbrev, returer och högst filosofiska diskussioner om hur man håller motivationen uppe, var det dags för en episk showdown två nätbutiker emellan. Ärkefienderna Roliga Prylar och CoolStuff fick ta ut sina bästa spelare för att slutligen avgöra vem som är bäst på e-handel, eller pingis.
Alla e-handlare samlades vid pingisbordet, som vid Colosseum i Rom, när två gladiatorer ifrån Roliga Prylar och två ifrån CoolStuff steg in för det slutgiltiga avgörandet.
Det var dock lite av ett antiklimax när Roliga Prylar snabbt slog ut CoolStuff i vad vissa kallade en ren utklassning.
– Hoppas att de är bättre på att sälja roliga prylar än på pingis, säger Rikard Axelsson, ifrån det segrande laget, och forsätter, alltid nervöst att möta en bra motståndare men det var väldigt roligt och en bra avslutning på kvällen.
Patrik Weiland, som tidigare förlorat The Cinnamon Challenge mot Roliga Prylar, var inte med i pingismatchen men noterar att förlusten uppenbarligen är ett bevis på att CoolStuff spenderar mer tid på e-handeln än pingis. Även om Roliga Prylar är en ständig vinnare i fysiska tävlingar har faktiskt CoolStuff övertaget på nätet.
Efter matchen skakade man dock hand och konstaterade att det faktiskt finns rum för alla i den ständigt växande e-handeln. Minglet fortsatte sent in på kvällen och den alkoholfria ölen tog slut.
Patrik Weiland meddelar att alla på CoolStuff tyckte att kvällen gick som på en räls och att det var roligt att träffa alla kollegor i branschen, även Roliga Prylar.
Roliga Prylar firar vinsten:
Från v: Adam Lebedev (RP), Sakari Lomakka (CS), Rikard Axelson (RP), Pelle Bergkvist (CS). Båda ifrån CoolStuff var på provanställning och jobbar i dagsläget inte kvar meddelar Patrik.
Foto: Sarah Wittbom