Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Räckesbutikens grundare startar ny e-handel: “Jobbat i över ett år”

Deborah Georgsson och Andreas Wedberg
"Man är överoptimistisk".
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

Andreas Wedberg som var med och grundade den framgångsrika e-handeln Räckesbutiken, som sedan såldes till Beijerinvest för en ansenlig summa, har nu dragit igång en ny verksamhet. Han har klivit upp på e-handelshästen igen och tillsammans med Deborah Georgsson har han dragit igång nätbutiken och varumärket Hide Nordic.

ANNONS

Vi fick nys om bolaget i mitten av förra året men då kunde Andreas inte avslöja exakt vad man skulle sälja. Han berättade dock att det handlade om ett produktutvecklingsbolag, så det skulle ta ett tag innan den första produkten var lanseringsfärdig. Och nu under sommaren har man smyglanserat den nya verksamheten.


En variant av Less Cord

Hide Nordics första produkt är “Less Cord”, en liten designad box som ska gömma fula sladdar som snirklar runt på golvet.

Tanken var att det där måste någon ha hittat på en lösning för. En snabb sökning på Google ger inget direkt resultat. En djupare sökning dagarna som följer bekräftar bilden av att detta inte är en produkt som verkar finnas, skriver grundarna om idén bakom.

Hur känns det att vara igång?

Det känns kul att vara igång, äntligen. Även om man egentligen vet att det tar ganska lång tid att få fram en helt ny produkt är man nog ändå överoptimistisk när det kommer till tidsaspekten. Idén med Less Cord har vi ändå jobbat med i över ett år, innan vi nu har kunnat börja sälja den, säger Andreas Wedberg till Ehandel.

Vem gör vad i företaget?

Deborah är vår produktdesigner, det är hon som tar fram allt kring produkterna, 3D, ritningar och så vidare. Hon har även den huvudsakliga kontakten med vår producent. Jag jobbar mest med det tekniska. Sedan, i en sådan här verksamhet, så jobbar man mycket tillsammans med det mesta och delar egentligen på allt, säger Andreas Wedberg.

“Google går egentligen bort”

Han avslöjar också att de redan kikar på att ta in någon med sälj- och marknadskompetens som skulle vilja vara med på Hide Nordics resa.

Vad är planerna för att nå ut?

Less Cord är ju en produkt som inte riktigt finns på marknaden idag. Därmed är det lite klurigt att marknadsföra. Bara en sådan sak som "vad kallar man den"? Sladdbox, sladdlåda, kabelbox? Den associationen blir mer åt de produkter som redan finns, där man ska ha grenkontakter och mobilladdare och så vidare. Vi har fått stanna vid "när lampan är för nära uttaget, var gör du av sladden?". Inte så sökbart, så Google går egentligen bort i mångt och mycket. Kvar blir sociala medier, där vi har börjat testa lite smått. Så där är nog ditt svar.

Vi frågade om inte en nischad produkt som Less Cord behöver en större marknad och om Hide Nordic har några internationella planer redan nu.

Jag tror det är lite tidigt att börja prata om expansionsplaner. Vi ser inga egentliga begränsningar för den produkt vi har nu, eller de som vi ser framåt, vad gäller geografiska aspekter, men vi måste börja med att se att de här produkterna har en plats på marknaden innan vi kan börja prata om expansion.

Andreas Wedberg har varit tydlig med att fler produkter finns i pipelinen så vi frågade givetvis om de kunde avslöja något om framtida breddning.

Jag tror mycket hänger på hur vi upplever responsen på den här första produkten. Det finns varianter av Less Cord som skulle kunna vara användbara i vissa sammanhang där den inte funkar optimalt nu. Annars är idébanken ganska full med saker i, och omkring, hemmet som inte är så snygga men som man inte kan bli av med och därmed kräver en Hide-lösning.

Dela artikeln: