Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

PostNords hemleveranser får ny kritik: "Varför skickar ni inte sms?"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Problemen kvarstår.

ANNONS

Efter några år med PostNords policy om att chaufförerna ska ringa vid hemleverans händer det fortfarande att det inte fungerar. I förra veckan gjorde vi ett försök att ta reda på varför och fick då besked om att PostNord ser ett möjligt problem att chaufförerna ringer via ett 08-nummer. Detta eftersom det hänt att mottagaren inte svarar i tron att det är en försäljare som ringer.

LÄS ÄVEN: PostNords oro: 08-nummer ställer till det vid hemleverans

Och ska man döma av responsen vi har fått på artikeln är det ett välkänt problem att leveransen misslyckas på grund av ofullständig kommunikation. Flera läsare har kommenterat artikeln på sociala medier eller mejlat in sina tankar till oss.

Bland annat undrar en person varför PostNord inte ringer en stund i förväg, vilket han menar att andra logistikaktörer gör. Det hade minskat risken för att man inte får tag i varandra, alternativt att PostNord slipper köra ut paketen till mottagare som inte är beredda att ta emot dem.

Chaufförerna byter distrikt

Enligt PostNord får mottagaren dock ett leveransfönster att förhålla sig till, vilket man menar är tillräckligt.

Mottagaren väljer ett tidsfönster för leverans när hen får ett meddelande av oss att en hemleverans är redo att köras ut, detta via ett sms och vår tjänst flexchange. När man väljer dag och tidsslott kan man även välja att istället få paketet levererat till ett ombud om man känner att detta passar bättre. I och med att tidsslotten är förutbestämd samt att vi inte vill att våra chaufförer aktivt använder telefonen under körning har vi valt att ringa först vid ankomst till mottagaren, skriver Peter Hesslin, e-handels- och logistikchef på PostNord, till Ehandel.

Andra frågetecken rör varför PostNord inte ringer från ett nummer som är lättare att identifiera, eller varför bolaget inte skickar ut ett sms om att leveransen är på väg.

Att vi har ett 08-nummer är för att vi inte vill förmedla var enskild chaufförs telefonnummer som sedan eventuellt skulle kunna användas för att efterlysa leveranser även vid tillfällen då de inte är med chauffören i fråga. Det är inte heller alla gånger samma chaufför kör samma distrikt, speciellt inte under peakperioder så som Black Friday och jul. Vad det gäller ett proaktivt sms är detta inget vi utvecklat i skrivande stund.

LÄS ÄVEN: PostNord börjar dela ut paket utan att folk är hemma

Dela artikeln: