Peter Höjman är en välkänd man i den svenska e-handelsbranschen. Entreprenören, åsiktsmaskinen och kunskapsspridaren är känd bland många för att ha grundat nätbutiken Protecty. Det var dock inte hans första e-handelsprojekt.
Redan 2005, då han drev en fysisk butik som sålde arbetskläder och konfektion, byggde han en B2B-lösning mellan två affärssystem så att deras då största kund skulle kunna effektivisera sina inköp
– Vi ville helt enkelt slippa alla mail, telefonsamtal, fax och samtidigt höja kvalitén på beställningsprocessen. Så mitt första e-handelsprojekt handlade egentligen inte om att öka försäljningen utan om att effektivisera. Resultatet blev över förväntan och resten är som man säger historia, säger Peter.
2008 såldes den fysiska butiken för en full satsning på e-handeln. Protecty tog fart direkt men i och med finanskrisen 2009/2010 planade försäljningen ut.
– Det blev mentalt jobbigt och skapade så klart en massa tvivel. Jag fick svårt att leva på verksamheten och fick skaffa ett extrajobb vid sidan. Jag körde truck på nätterna på en godsterminal och på dagarna skötte jag min e-handel.
Skillnader och likheter
Det var enligt Peter en väldigt tuff period men så småningom vände det igen och han lyckades samtidigt skaffa sig många viktiga erfarenheter. Det i en bransch som fortfarande är väldigt ung.
– 2006-2007 fanns det egentligen ingen e-handel att tala om mätt med dagens mått. Vi blir lätt fartblinda och glömmer bort att e-handel är en väldigt ny företeelse men det känns redan som att vi alltid har handlat på nätet. Den stora skillnaden är att om man går tillbaka åtta, tio år i tiden så var det sjukt lätt att ranka på google och driva trafik. Så fort man fattade vad en H1:a och metadata kunde användas till, så älskade google ens nätbutik.
Men även om det hänt en hel del sedan handeln tog sina första trevande steg ut på nätet, finns det saker som var aktuella förr, som gäller än i dag. Som val av plattform, vilka betalningslösningar vill jag ha och vilken logistiklösning passar mig.
Den stora utmaningen då var enligt Peter att välja saker som egentligen inte fanns för att ge sig ut på en marknad som var totalt okänd.
– Man trodde och hoppades på att det skulle finnas kunder ute i cyberrymden som ville handla av en men man visste inte. Idag vet man att kunderna finns där. Frågan är bara om det går att nå fram till dem. Då kunde man inte fråga någon annan, man kunde inte läsa på nätet eller jämföra olika tekniska lösningar på samma sätt som idag. Idag kan du starta en butik på minuter, då tog det månader. Man var helt enkelt tvungen att vara jäkligt nyfiken och jäkligt modig för att ge sig på e-handel för tio år sedan, säger Peter.
Bygghemma knackar på dörren
En sak som skiljer sig i dag däremot är att sedan de stora etablerade fysiska butikskedjorna börjat ge sig ut på nätet, så har det blivit allt svårare som liten e-handlare att hävda sig i breda produktsegment.
– Idag krävs det att du som liten e-handlare är nischad och jobbar i segment som de stora aktörerna inte är duktiga på, eller att du lägger ner mycket jobb på att skapa eget unikt sökrelevant innehåll för att driva trafik. Att endast leva på betald trafik är bara möjligt för den som har en stor plånbok, och det har sällan mindre e-handlare. I alla fall inte i början, säger Peter.
I slutet av 2014 var det dags att gå vidare när Peter sålde Protecty till Bygghemma. Något han gjorde av två anledningar. Dels för att han nått en punkt där han inte kunde ta företaget vidare, men också då Peter haft en tuff period privat och kände en sviktande ork och motivation.
– Att driva företag, e-handlare eller inte, är oerhört krävande och mår du inte bra vid sidan av jobbet blir det ofta också svårt att göra ett bra jobb med ditt företagande. Jag var väldigt trött och sliten helt enkelt. Jag insåg också att när en elefant som Bygghemma ger sig in i ett segment så kommer det bli svårt för mig som liten aktör att fortsätta växa. Bättre då att få bygga vidare på det som jag tror på men i en annan organisation.
Gillar tomma skrivbord
Idag arbetar Peter som produktchef och är ansvarig för bygga upp försäljningen av arbetskläder och skydd på den nordiska marknaden som Bygghemma verkar på. En omställning som är inspirerande men stundtals även en utmaning.
Det var en stor skillnad att gå från att vara en liten snabbfotad entreprenör, till att bli en liten kugge i en stor organisation. Både på gott och ont.
– Den stora skillnaden är givetvis att det finns resurser och oerhört mycket kompetens i en större organisation. Sen är det så klart ibland lite frustrerande att allt kanske inte är så enkelt som i en liten organisation. Ingen av modellerna är bättre än den andra utan det handlar mer om hur man förhåller sig till det och hur man nyttjar de möjligheter som det ger.
Men även om det skiljer sig åt en hel del att vara sin egen, och att vara en del av en stor koncern som Bygghemma, finns det också likheter
– Det roligaste här är faktiskt samma sak som jag upplevde från 2007 och framåt. Att få börja med tomt skrivbord och se hur försäljningen växer fram när kunderna väljer att handla hos oss istället för hos våra konkurrenter, säger Peter.