I augusti rullade PayPal ut ett nytt utvecklingsverktyg, One Touch PayPal, via betaltjänsten Braintree som köptes upp hösten 2013. Ett verktyg som gör det möjligt för handlare att ta fram en kassalösning för sina appar som låter deras kunder betala med sina mobila enheter med så gott som ett knapptryck.
Med One Touch kan alltså kunder betala i sina favoritappar oavsett plattform och slipper fylla i lösenord, användarnamn och leveransinformation vid varje köp. One Touch PayPal identifierar och autentiserar befintliga PayPal- samt Venmo-kunder och deras betalinformation.
Till en början var lösningen bara tillgänglig i USA men nu lanseras den även i Sverige, samt på ytterligare nio marknader.
Färre övergivna kundvagnar
För att börja använda One Touch behöver handlare integrera sin butik mot Braintrees v.zero SDK. Integrationen tar cirka 10 minuter och ger handlare tillgång till One Touch, PayPal och dess 157 miljoner aktiva användare.
I USA där lösningen varit tillgänglig sedan i somras har flera handlare sett en positiv effekt efter implementeringen. Eventappen YPlan och biljettappen StubHub har redan upplevt en minskning av antalet övergivna kundvagnar och ökade intäkter.
YPlan noterade en dubbelsiffrig ökning i konverteringar och när biljettappen StubHub implementerade One Touch, såg de en 50-procentig ökning i försäljning och transaktioner genom PayPal via One Touch.
– Både PayPal och Braintree arbetar hårt för att erbjuda lösningar där enkelhet och säkerhet för både köpare och handlare ligger i fokus. One Touch är ett exempel på en lösning som kan hjälpa fler innovativa företag världen över att förändra och förbättra sina kunders vardag, säger Mårten Barkman, vd för PayPal i Skandinavien.
Källa: Press