Partykungen ska ha växt med nästan 100 procent varje år sedan starten 2009. Företaget omsatte över 40 miljoner kronor i senaste bokslutet och ska nu vara marknadsledande inom party och maskerad.
– Vi är nu var vi ville vara för 5 år sedan, det vill säga marknadsledande i Sverige. Det betyder också att vi behöver nya utmaningar och det självklara målet blir därför att bli marknadsledande i Norden. För att nå dit behöver vi hitta fler kunder och då är Sverige för litet, säger Joel Svensson, VD på Partykungen.
Det svenska succékonceptet Partykungen drar alltså nu utomlands. Namnet man väljer är inte konstigare än en rak översättning till engelska. Partyking ska nu erövra världen och deras nya slogan är "We do fun right".
Domänerna är säkrade
Alla Partyking-domäner ska ha varit upptagna vilket dock inte stoppade Partykungen. Efter långa förhandlingar och en summa de ej vill delge så ska domänerna hamnat hos dess "rätta ägare". Förutom den viktiga .com-domänen har man även säkrat se, dk, fi och no-domänerna. Den dyraste ska inte heller vara den man tror.
– Man kanske kan tro att Partyking.com, som registrerades redan 1997, skulle vara den vi fick betala mest för, men det stämmer inte. Med hänsyn till säljare väljer vi att inte kommentera vidare vad vi betalade för respektive domän, annat än att det var skäliga priser sett till hela investeringen, som det innebär att etablera sig på nya marknader, säger Joel Svensson.
Norge första stopp
Partyking ska nu först erövra Norden och nätbutiken följer många andra e-handlare i att först ta sig an Norge, det rika landet i väst.
– Vi ser många fördelar med att gå till Norge som första land utanför Sverige. För att nämna några har vi låg konkurrens, en stark valuta och ett språk som även vår svenska kundtjänstpersonal kan hantera, säger Jeff Jansson, Vice VD på Partykungen.
Partykungen säljer redan idag till Danmark och Finland man har inte anpassat sig till de marknaderna. Norge blir första land med en lokal närvaro i form av översättning och valuta. Just nu jobbar man med tullhanteringen till Norge och hoppas låsa ute konkurrenter när man fått in foten i landet.
Den norska etableringen väntas ske senast fjärde kvartalet i år och Finland och Danmark lanseras först 2016.