Till en början inriktade Olapic sig på företag inom mediebranschen och på varumärken som Pepsi, men efter ett tag insåg man att nyckeln till framgång ligger inom e-handeln.
Det eftersom användarbilder mycket väl kan fungera som en visuell recension av en produkt. Återförsäljare som använder sig av plattformen kan på ett enkelt sätt söka av Internet och hitta bilder antingen via särskilda sökord eller hashtags. Dessa kan sedan användas för att öka köpupplevelsen på e-handelssajten, antingen direkt på produktsidorna eller i ett särskilt galleri.
Återförsäljare och varumärken ska med Olapic få full kontroll över bilderna som används på sajten. De får även tillgång till ett verktyg som låter dem se uppladdningar av bilder i realtid och gör det möjligt att hålla kontakten med de som laddar upp bilderna.
Konsumentinspirerad e-handel
Förutom att använda de uppsnappade bilderna på sina sajter så kan e-handlare också mäta hur stor avkastning de ger via ett analysverktyg. I dag har Olapic listat ett 100-tal varumärken och återförsäljare på sin sajt som använder sig av plattformen. Bland annat eBay, New Balance, Threadless, Pepsi och fotbollsklubben Barcelona.
Nyligen fick man även in 5 miljoner dollar i riskkapital från bland annat Fung Capital, Longworth Venture Partners och Scout Ventures. Pengar som kommer att användas för att skala upp tjänsten, anställa säljare, och för första gången ska man även satsa på marknadsföring av plattformen.
– Konsumentinspirerad e-handel är en marknad där vi är banbrytande. Vi kommer att använda pengarna för att skapa medvetenhet om denna typ av marknadsföring och e-handelsupplevesle, säger en av grundarna, Pau Sabria,
Källa: TechCrunch