Den kvinnliga motsvarigheten GlossyBox som ägs av bland annat Rocket Internet och Kinnevik finns i dag i 17 länder. I Sverige har prenumerationstjänsten för kvinnor funnits sedan december 2011 och konceptet bygger på en box som skickas ut en gång i månaden.
Nu är det dags för männens motsvarighet. The Man Box är en prenumeration där man får hem en box med fem utvalda grooming-produkter i mindre storlek varannan månad.
– Tanken är att man ska få en chans att testa olika typer av produkter för att hitta nya favoriter. Marknaden för skönhetsprodukter för män växer enormt och fler och fler märken och produkter dyker upp i takt med att männen bryr sig mer och mer om sitt utseende, skriver man i ett pressmeddelande.
Tror på ändrat köpbeteende
Den första boxen skickas ut i mitten av april och innehållet kommer att vara produkter som väljs ut och anpassas efter den profil man fyller i när man börjar prenumerera. Om man inte rakar sig så ska man helt enkelt slippa få hem rakningsprodukter.
Gunilla Turner som jobbat 25 år i skönhetsbranschen, varav i 10 år som Country Manager för Christian Dior, tror att manboxen kan lösa ett vanligt förekommande problem. Hon säger att män fortfarande inte är helt bekväma i en butiks skönhetsavdelning, men nu kan männen prova sig fram i lugn och ro hemma.
– Att manboxen lanseras nu känns helt naturligt med tanke på hur snabbt det manliga segmentet ökar, trots att det fortfarande står för en så liten procentandel. Målgruppen för manlig skönhet är fortfarande så mycket större än vad efterfrågan är och här tror jag verkligen att männens köpbeteende kan ändras. De kör in sig på ett spår och köper samma doft eller deo i år efter år, säger Gunilla Turner som i dag hjälper skönhetsvarumärken att etablera sig på den skandinaviska marknaden genom sitt företag Turneraround Consulting.
I slutet av mars planerar GlossyBox även att lansera sin kvinnliga variant av prenumerationstjänsten i Norge. Om The Man Box följer efter återstår att se.
Källa: Press