Ny forskning tipsar hur du ska presentera produkter

Sälj hellre till fler än mer, och möjliggör köptillfällen. Två viktiga punkter i Apptus Technologies senaste kartläggning om hur e-handlare bäst ökar sin konverteringsgrad. Och snart åker Apptus till Hong Kong för att presentera sin forskning.

Apptus Technologies har i samarbete med Bengt J. Nilsson, professor i datalogi vid Malmö Högskola, bedrivit forskning kring hur e-handlare bäst går till väga för att presentera produkter och öka sin konverteringsgrad.

Forskningen visar att e-handlare kan öka sin konverteringsgrad med 3-8 procent bara genom att förändra sitt sätt att presentera produkter på. Den bästa strategin är enligt kartläggningen inte alltid att presentera en topplista med bästsäljarna eftersom många av bästsäljarna ofta säljs tillsammans.

Annons

– Det är istället bättre att presentera andra produkter som tenderar att sälja mindre, men intresserar fler. Genom att sälja till fler ökar man sina marknadsandelar och har därmed ökat sannolikheten för framtida försäljningar, säger Mikael Hammar, Product Manager på Apptus Technologies och en av författarna till artikeln, Using Maximum Coverage to Optimize Recommendation Systems in E-Commerce.

Viktigare att optimera möjligheterna

Istället för att maximera försäljningen av en enskild produkt så är det enligt Apptus viktigare att optimera möjligheterna för kunden att köpa något överhuvudtaget. Forskningen visar också att en kunds totala värde för en butik optimeras av andra parametrar som produktrekommendationer och riktade kampanjer.

– För att optimera försäljning i e-handel är det första steget att öka antalet kunder som köper för att sedan skala upp deras ordervärde. Butiker som arbetar aktivt med att öka kundernas genomsnittliga orderstorlek, genom till exempel automatisk marknadsföring och personaliserade e-postutskick, kan öka sin försäljning ytterligare, säger Mikael Hammar.

Apptus forskningsresultat har även valts ut för att presenteras vid det ledande forumet för rekommendationsteknik, ACM RecSys i Hong Kong. På konferensen, som hålls 12-16 oktober, möts bland annat ledande forskare inom rekommendationsteknik och e-handlare för att presentera och diskutera framgångsrika forskningsresultat.

Källa: Press

Annons