ANNONS

Nätet kan bli arenan när Sporthandeln gör upp

Nätet kan bli arenan när Sporthandeln gör upp

Att det pågått ett priskrig inom hemelektronik är det få som missat. Nu verkar det som om det kan komma att ske något liknande inom sporthandeln. Allt fler aktörer på marknaden ökar konkurrensen, nätet och e-handeln kan bli slagfältet som avgör kampen.

ANNONS

Fortfarande har de stora butikskedjorna Stadium, Intersport och Team Sportia en stor andel av marknadens cirka 20 miljarder. Men konkurrensen hårdnar och det poppar upp nya aktörer med jämna mellanrum som alla vill ha sin bit av kakan. Usports, XXL Sport & Vildmark och Sportamore för att nämna några.

Enligt en artikel i Svenska Dagbladet är sport och fritid den sektor som växer snabbast av e-handelsbranscherna och det är där de stora tillväxtmöjligheterna för sporthandeln ska finnas. Men i dagsläget är det endast Stadium av de ”tre stora” som har en fungerande e-handel, även om Intersport planerar att ha sin ”up and running” nu i höst.

– Det är ganska komplext, allt ska funka ihop, både teknik och logistik, så det har tagit tid. Men nu är Intersport moget för detta, säger Anders Dahlberg e-handelschef på Intersport om varför det tagit sådan tid att få igång en näthandel.

Försäljning i flera kanaler

Enligt Jonas Arnberg på HUI finns det en risk med att vänta för länge med sina e-handelssatsningar. Men de etablerade aktörerna har med sina fysiska butiker en fördel jämfört med sina konkurrenter som bara finns på nätet.

– De är välkända och kan till exempel erbjuda utlämning och byte av varor i butik. En fysisk närvaro kan också bidra till att göra kunderna trygga, säger Jonas Arnberg.

Något som även Intersports Anders Dahlberg är övertygad om. Enligt honom är efterfrågan från konsumenterna stor när det gäller att tillhandahålla flera olika försäljningskanaler.

Utländska aktörer

För inte så länge sedan fick vi reda på att Sportamore planerar att kliva in på börsen. De planerar också en nyemmission som ska ge 50 miljoner kronor. Pengar som ska användas för att ta ytterligare marknadsandelar i Sverige, men även för att expandera till Norge, Danmark och Finland.

Men likaväl som svenska företag expanderar utomlands kommer det även hit utländska aktörer som vill ta marknadsandelar. Men vi svenskar föredrar inte oväntat trygghet och vi är enligt Arnberg fortfarande ganska lokala när det gäller e-handel.

– Annars skulle ju alla handla på tyska sajter som har de lägsta priserna redan i dag. Men på sikt kan detta absolut ändras, säger Jonas Arnberg.

Källa: SvD

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se