Myndigheten avslöjar – du betalar för mycket för mat: ”Ökat mer”

Bristande konkurrens bakom omotiverat höga priser.

När inflationen rusade gjorde matpriserna detsamma. Det fick Konkurrensverket att granska livsmedelsbranschen närmare, delvis på grund av den höga marknadskoncentrationen i dagligvaruhandeln och förädlingsindustrin.

Nu presenterar man resultatet av genomlysningen och konstaterar att den bristande konkurrensen ger omotiverat höga priser på mat. Konsumenterna betalar alltså för mycket för många livsmedel.

Annons

Vår genomlysning av livsmedelsbranschen visar att konsumenterna har fått betala mer för många livsmedel än vad som är motiverat av de ökade priserna på insatsvaror i livsmedelsproduktionen. Priserna på vissa varor har alltså ökat mer än vad som kan motiveras av de ökade kostnaderna i produktionsledet. En sådan situation hade inte uppstått med väl fungerande konkurrens, säger Konkurrensverkets generaldirektör, Rikard Jermsten, i en kommentar.

LÄS ÄVEN: Branschen slår tillbaka - du betalar INTE för mycket för maten

Det är just den höga marknadskoncentrationen, alltså där några få större aktörer dominerar marknaden, som målas upp som problemet. Konkurrensverket anser bland annat att kommunernas planläggning och dagligvaruaktörernas bruk av avtalsvillkor begränsar möjligheterna för de aktörer som vill etablera sig, eller expandera sin verksamhet.

Konkurrensverket kommer nu att utöka sin tillsyn av branschen.

Vår tillsyn är vårt viktigaste verktyg för att motverka allvarliga konkurrensproblem och indikationer som vi har fått under arbetet med genomlysningen har lett till att vi har inlett flera tillsynsutredningar, och fler kommer, säger Rikard Jermsten.

Myndigheten skriver också att det krävs regeländringar med ett bredare konkurrensverktyg för att komma till rätta med specifika konkurrensproblem. Dessutom vill man se justerade förvärvsregler för att kunna värna konkurrensen i hela Sverige.

Konkurrensverket framhåller också att kommunerna och dagligvaruhandeln bör agera på ett sätt som sänker etableringshindren på marknaden. Det skulle öka möjligheten för fler aktörer att etablera butiker och minska den höga koncentrationen, skriver de i ett pressmeddelande.

Annons
Annons