Zalora har landat ännu en investering. Tidigare i våras fick man in 100 miljoner dollar från bland annat svenska Kinnevik. Den här gången är summan något större, hela 238 miljoner dollar. Pengar som ska användas för att göra om sajten till en e-marknadsplats för externa säljare.
Man kommer fortfarande att även använda sig av sin ursprungliga affärsmodell och sälja sina egna produkter, men för Zalora innebär det att man nu själv slipper att sitta på alltför stora lager. Den här modellen har tidigare även framgångsrikt använts av Rocket Internets andra e-handelsföretag, Zalando och Lazada.
– Vi lanserar en plattform där mindre varumärken, butiker och designers kan sälja sina produkter tillsammans med våra internationellt kända varumärken. Vi har mer än 15 miljoner besökare på våra Zalorasajter varje månad. Att som oberoende säljare få omedelbar tillgång till den här mängden köpare är en tidigare okänd möjlighet, säger Magnus Grimeland, VD för Zalora.
Är väl positionerade
Tanken är att e-marknadsplatsen ska lanseras under första halvåret 2014 och Zalora letar just nu säljare som vill synas på sajten. Handlarna kommer att kunna upprätta sina egna personliga butiker och de kommer även att få hjälp av Zaloras experter. Till exempel med tips om att sälja online samt hjälp med betalningar och leveranser.
Zalora är just nu verksamt i Malaysia, Brunei, Filippinerna, Thailand, Australien, Singapore, Hongkong, Vietnam, Indonesien och Nya Zeeland. Och det är på de här marknaderna man främst kommer att fokusera på, åtmnstone i dagsläget.
– Med vår senaste investeringsrunda och med investerare som tänker långsiktigt, är vi är mycket väl positionerade i regionen framöver. Tillväxten är stark och marginalerna förbättras snabbt, säger Magnus Grimeland.
Källor: TechCrunch, Tech in Asia