Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Modejätten börjar ta betalt för returer - får stor kritik

José Antonio Ramos Calamonte, VD på Asos (Foto: Asosplc.com)
"Ohållbart att erbjuda villkorslösa gratis returer".
Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Dela artikeln:

Den brittiska H&M-konkurrenten Asos ska, inom några veckor, införa returavgifter. Dock än så länge bara i Storbritannien och bara för dem som returnerar mycket, enligt Asos själva. Det skriver Ecommercenews.

Men att ge sina kunder olika shoppingupplevelser beroende på hur mycket de returnerar är inte ett nytt drag när det kommer till Asos. Redan 2019 började modejätten att kartlägga kundernas returbeteenden och blockera kunder som misstänks utnyttja retursystemet.

Om vi ser ett ovanligt beteendemönster kan vi komma att undersöka och ta action, sade Asos då.

ANNONS

Och nu får alltså de som ångrar sitt köp för ofta, enligt företaget, få betala för returfrakten - som annars är kostnadsfri - till Asos. Nyheten kommer efter en 18-procentig omsättningsminskning under första halvan av företagets räkenskapsår.

Var dras gränsen?

De som ligger i riskzonen för att börja få stå för returfrakten själva har för en vecka sedan fått ett mejl från Asos. I det har företaget informerat om att de har identifierats som kunder med hög returgrad.

De nya spelreglerna för dessa "utvalda" kunder är från och med nu att om de behåller varor värda mindre än 47,4 euro (cirka 540 kronor) från sina kommande beställningar, kommer de att få stå för returfrakten. Asos kommer då att dra av 4,68 euro (cirka 50 kronor) från deras återbetalning.

Men om kunden behåller varor värda 540 kronor eller mer, kommer returfrakten att fortsätta vara gratis. Är man dock medlem i Asos lojalitetsprogram ändras gränsen. Då behöver man bara behålla varor för minst 200 kronor för att slippa betala fraktavgiften.

Vi inför den här ändringen för att vi ska kunna fortsätta erbjuda gratis returer till alla våra kunder. Den lilla gruppen kunder i Storbritannien som har en frekvent hög returgrad, vars köpbeteende gör det ohållbart att erbjuda dem villkorslösa gratis returer, kan ju fortfarande få gratis returer om de behåller varor värda 40 pund eller mer från sin beställning, säger Asos till BBC.

De nya reglerna börjar gälla den 8 oktober.

Det är dock inte första gången Asos inför en tröskel för gratis returer. Tidigare i år införde Asos en gräns för fria returer i Frankrike, Tyskland och USA.

Redan fått kritik

På en vecka, sedan vissa kunder fått information om att de blivit flaggade som kunder med hög returgrad hos Asos, har företaget fått starka reaktioner på sociala medier.

Kunder har kritiserat gränsdragningen och menar att anledningen till frekventa returer är modehandlarens inkonsekventa storlekar.

Dela artikeln: