Paketet var dock fyllt med luft, utöver själva hörlurarna, vilket förmodligen inte chockar rutinerade e-handlare. Många större nätbutiker har förmodligen fraktavtal utan volymtaxering och att jobba med lådor i alla möjliga storlekar är förstås även det ett problem.
Det är alltså inte ovanligt att kunder möts av luft i paketen.
Även om kunderna och media inte är medvetna om e-handlarnas vardag så tar de upp fakta om att transporterna faktiskt ökar och den miljöpåverkan som de har.
Skära ner paketen
Det kan alltså vara en god idé att skära ner paketen eller varför inte återanvända inkommande emballage för utgående varor?
Om inte annat kan tajtare paket i alla fall vara bra för kundrelationen. För de luftiga paketen sätter tydligen sina spår:
– Tanken på elektronikjättens nonchalanta syn på transporter och föroreningar lär däremot störa mitt lyssnande under lång tid framöver, säger hörlurskunden till Sydsvenskan.
Samtidigt sitter förmodligen flera e-handlare och är avundsjuka på de frikostiga fraktavtal som finns där ute.
Jag vill ha samma fraktavtal som mina leverantörer. #ehandel pic.twitter.com/gVeBuyojSp
— Peter Höjman (@nolingo) 17 juni 2013
Uppdatering:
Sydsvenskans artikel har fått många e-handlare att reagera och den diskuteras bland annat här i vårt forum.