Inom Lisebergkoncernen har man arbetat med e-handel i många år, främst inom boendesegmentet och för nöjesarenorna Rondo, Lisebergsteatern och Lisebergshallen.
Satsningen har även gällt mer nöjesparksrelaterade produkter som entréer, åkpass och övriga produkter. Ett område som ökat stadigt och som man nu kommer att utöka genom att kunna erbjuda skräddarsydda paket för besökarna.
– Att kunna få sina biljetter direkt i mobilen är snart en hygienfaktor och här måste vi vara med. I vår nya e-handelslösning kommer vi dessutom kunna erbjuda Express-Pass, som kommer att ingå när man köper sin entré plus åkpass på Liseberg.se. Med Express-Pass kan du förboka turer på våra mest populära attraktioner så att du till och med får gå före kön, säger Kent Kierdorf, försäljningschef på Liseberg.
Perfekt för multikanal
Att e-biljetter är framtiden för nöjesparksindustrin har branschkollegan Parks and Resort redan konstaterat. Under hösten 2013 kunde upplevelsekoncernen se hur den digitala försäljningen av entrébiljetter och säsongskort ökat för tredje året i rad för nöjesparkerna Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.
E-handelsleverantören Jetshop som kommer att ta fram Lisebergs nya e-handelslösning är inne på samma spår.
– Nöjesparksindustrin är en bransch som är perfekt lämpad för en multikanallösning eftersom den maximerar besökarens upplevelse både före, under och efter besöket. Vi tar i detta samarbete med oss många års erfarenhet från att leverera framgångsrika digitala lösningar för nöjesindustrin och som Göteborgsföretag är det såklart extra kul att få jobba tillsammans med stans stolthet Liseberg, säger Christian Zanders, VD för Jetshop.
Källa: Press
Foto: Liseberg