LensWay ska vara en av Europas största onlinebutiker för linser och glasögon. På senare år har man även testat multipla kanaler med några fysiska butiker i Norden.
Nätbutiken har tidigare gått hårt åt "Gammeloptikern" som de gärna begravt i sin marknadsföring. Nu lanserar de en ny reklamkampanj som ska vara specifikt riktad mot YouTube.
"Samtidigt som LensWays konkurrenter slåss om reklamutrymmet i kommersiell tv väljer Lensway, Europas största e-handlare för kontaktlinser och glasögon, att gå sin egen väg."
Tror stenhårt på bloggare
Det är förstås inte unikt att satsa på YouTube, vilket flera e-handlare tidigare har gjort. I LensWays storlek brukar man dock göra plats för lite TV-spottar i sin reklamsatsning. Men nu är det alltså YouTube för hela slanten.
– För oss är det självklart att experimentera med Youtube som kanal eftersom vi har ett tydligt digitalt fokus och tror stenhårt på bloggvärldens inflytande över dagens konsumenter. För att nå maximal spridning vill vi göra något skruvat som sticker ut och som tilltalar en yngre målgrupp. Därför har vi producerat en serie humoristiska reklamfilmer som både driver med bloggvärlden och oss själva, säger Lin Eriksson, marknadschef på LensWay.
Materialet skall vara skräddarsytt för YouTube och om de har lyckats kan ni se i reklamfilmen nedan som är den första i en serie av fem klipp specifikt producerade för kanalen.
Skådespelarinsatserna skall undertecknas av bloggarna Johan Larsson och John Valencia som nyligen lanserade gaychampagnen Pure Love, popduon Carolina Roxy och Sofie Larsson från musikgruppen RoxSo, modebloggerskan Sarah Tjulander, träningsbloggaren Kevin Triguero och mammabloggaren Frida Edvardsson.