Hösten 2011 slog Lagerhaus upp portarna till sin nya nätbutik. En satsning som slagit väl ut och sedan lanseringen har företagets e-handel ökat kraftigt, särskilt under 2013. I september hade Lagerhaus växt ur sitt lager och man flyttade därför sin e-handelsavdelning till helt nya lokaler.
Förutom större lokaler satsade man på ett effektivare plocksystem och förstärkt bemanning. Något företaget hoppades skulle hjälpa e-handeln fortsätta i samma riktning, och det verkar det ha gjort. Under 2013 har Lagerhaus e-handel en omsättningsökning på 59 procent, och är den försäljningskanal som har ökat mest.
– Det är fantastiskt kul att så många nu har upptäckt vår e-handel. Under 2013 når vi 20 procent av alla våra besökare via webben, säger Tomas Svärd, E-handelsansvarig på Lagerhaus.
Lanserat i Japan
Totalt sett presenterar företaget en omsättningsökning på 9 procent under året, att jämföra med 1,9 procent för detaljhandeln som helhet. Förutom e-handeln är det också många butiker som har varit framgångsrika och presterat över budget under året, framför allt har butikerna i Norrland och Stockholm sålt bra.
Lanseringen på den japanska marknaden i slutet av september är också en bidragande faktor till företagets positiva försäljningsutveckling, och blev starten för en satsning utanför Sverige.
– Det finns en stor efterfrågan på den japanska marknaden av Skandinaviskt designade produkter, med god kvalité till ett lågt pris, där stämmer Lagerhaus koncept in perfekt! Efter den goda starten i de 4 butiker vi öppnat under hösten 2013 ökar vi etableringstakten och öppnar ytterligare ett 20-tal butiker under 2014, säger Monica Bäckerås, Account Manager på Lagerhaus.
Källa: Press