Det norska e-handelskoncernen Komplett inledde sin bana med att kränga datorprylar på nätet. Men man har större planer än så och har på senare år varit rejält i köptagen. De traditionella produkterna står idag för 90 procent av försäljningen, men ambitionen är nu att öka inom andra kategorier.
Efter att tidigare ha inriktat sig på att köpa upp närbesläktade aktörer som Webhallen och InWarehouse, har man därför även börjat bredda sin portfölj med förvärv som skönhetsbutiken Blush och barnbutiken Babybanden.
Förutom det har Komplett dessutom utvecklat egna fristående butiker som Bildeler.no, Bremsedeler.no, en bank och ett försäkringsbolag.
– Vi tror att våra kunder vill ha ett ställe att handla på. Drömmen är ett nordiskt köpcentrum med en kassa som går att handla från var som helst i Norden med snabba leveranser och utmärkt kundservice. Vi anser att det är dags för det nu, särskilt eftersom näthandeln växer så mycket som den gör nu, säger Anton Hagberg, Commercial Director på Komplett AS.
Logistikcentrum i Sverige
Komplett har också fått tillstånd att driva apoteksverksamhet i Norge och just nu pågår arbetet med att anställa farmaceuter och under första halvåret 2015 är det dags för lansering. Man kommer även att satsa på sport och leksaker.
– Det är väldigt spännande. Organisationen är mycket positiv till de nya områdena, och det är viktigt att vi prioriterar det viktigaste först och inte kastar oss över allt på en och samma gång. Vi måste göra rätt saker vid rätt tidpunkt, säger Høie Holm, nytillsatt direktör för kategorin hem och fritid.
Norge är den klart största marknaden och står för cirka 65 procent av den totala försäljningen. Och förutom Sverige så finns man även i Danmark där man omsätter drygt 300 miljoner danska kronor. Finland har man ännu inte tagit klivet in i.
Komplett funderar också på att öppna ett logistikcentrum i Sverige vid sidan om deras stora robotlager i Sandefjord för att komma närmare kunderna i övriga Norden.
– Drömmen är att bli Nordens Amazon. Vi tror att våra kunder vill ha ett ställe att handla på, säger Anton Hagberg.
Källa: Elektronikkbransjen.no
På bild: Anton Hagberg