ANNONS

Komplett köper Webhallen

Komplett köper Webhallen

Komplett Group meddelar idag att de köper samtliga aktier i Webhallen AB. Uppköpet skall stärka Kompletts position i Sverige och Skandinavien.

ANNONS

Att fler uppköp skulle komma inom hemelektroniksegmentet är det många som förutspått. Nu kliver alltså norska Komplett Group in och tar över svenska Webhallen.

- Webhallen är en ledande aktör i Sverige inom försäljning av hårdvara, hemelektronik, gadgets, spel och film och hade i 2012 en omsättning på 873 MSEK, säger Ole Vinje, koncernchef Komplett Group.

Webhallens moderbolag Pixmania meddelade tidigare i år att de skulle halvera sina nätbutiker och kanske är detta en del i denna nedskärning. Pixmanias nätbutiker har gått dåligt överlag men svenska Webhallen skall vara ett av undantagen.

- De tar marknadsandelar och har haft en tillväxt på i genomsnitt 18 procent per år de senaste fem åren. Den prestationen imponerar på oss, inte minst med tanke på att Sverige är en mycket krävande marknad med stor konkurrens, säger Ole Vinje.

Webhallen blir en självständig division

Webhallen har även fysiska butiker och Komplett tror på den svenska multikanalshandeln.

- Webhallen har organiserat sig i en multichannel-modell som består av ren nätförsäljning, nätförsäljning med ”pick-up” i egna butiker, samt traditionell butiksförsäljning. Webhallen har idag 10 fysiska butiker. Bolaget har en ung, kunskapsrik och entusiastisk organisation med 145 medarbetare. Vi förväntar att de fortsätter sin ambitiösa satsning framåt och vi kommer att organisera dem som en självständig division i Komplett Group där de även fortsatt har sitt huvudkontor i Stockholm, säger Ole Vinje.

Komplett Group som även driver nätbutikerna inWarehouse, Blush.no, Bildelar.no med flera tar nu alltså in ännu en nätbutik i familjen. Webhallen verkar vara laddade inför att ansluta sig till Komplett-familjen.

- Vi är mycket glada och stolta över att bli en del utav Komplett-familjen. Med våra gemensamma kunskaper, målgrupper och resurser kommer vi att kunna bli än mer konkurrenskraftiga, och fortsätta vår nordiska expansion. För trogna kunder som följt oss genom åren kan jag meddela att vi givetvis kommer att fortsätta med framgångskonceptet som tagit oss dit vi är idag, men med bättre förutsättningar än tidigare för att förverkliga våra mål, säger Wilhelm Sporrong, COO Webhallen.

Källa: Press

Uppdatering:
Pixmania sålde Webhallen för 140 miljoner kronor

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se