Flygbolaget SAS, som nyligen öppnade upp sina lojalitetspoäng för näthandeln, tillkännager idag att man ingått ett samarbete med betalleverantören Klarna. Detta ger förstås nya möjligheter att betala för sin flygresa.
– Vi vill erbjuda våra kunder större valfrihet när det gäller att betala resan och vi tror att många kunder kommer att uppskatta möjligheten att betala med faktura eller delbetala sin resa, säger Christina Ericsson, VP Global Digital Sales på SAS.
Precis som hos många e-handlare kommer man nu alltså att kunna betala även för sin flygbiljett efter att köpet genomförts.
– Denna lösning gör det möjligt för våra resenärer att köpa sin flygbiljett och betala via faktura månaden efter, alternativt dela upp betalningen under en kortare eller längre tid. Vi har valt Klarna som samarbetspartner eftersom de har ett erbjudande som passar SAS kunder och jag ser fram emot ett gott samarbete, säger Christina Ericsson.
Betaltiden skall vara Klarnas vanliga 14 dagar samt att man kan dela upp betalningen på 24 månader. Klarna är förstås glada över sin nya högprofilkund som borde lyfta varumärket en del.
– Med vår hjälp blir det både enklare och mer flexibelt för SAS resenärer att köpa sina resor. Vi är mycket stolta över att samarbeta med SAS och över att vi tillsammans kan erbjuda dessa efterfrågade betalningsalternativ, säger Niklas Adalberth vice vd och medgrundare av Klarna.
Att betala sin flygresa med Klarna kommer initialt att vara möjligt i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Österrike, Tyskland och Nederländerna.
Â