Idag rapporterar Klarna sina siffror för 2018. Företaget ökade den globala försäljningsvolymen, det vill säga transaktionerna som Klarna hanterar, med 36 procent och landade pÃ¥ 252 miljarder kronor. Samtidigt framförs en 31-procentig ökning av bolagets omsättning till 5 451 miljoner kronor.Â
- 2018 var ett år av fortsatt stora framgångar och stark tillväxt för Klarna på den nordiska marknaden, ett resultat av ett stärkt fokus på och ökade investeringar i vår övergripande kapacitet och erbjudande till både konsumenter och handlare, säger David Fock, Chief Product Officer och Nordenchef för Klarna, i ett pressmeddelande.
Under förra året tillkom 25 000 nya handlare, och sammanlagt använder 130 000 företag Klarna i sina e-butiker. Enligt betalbolaget görs det nu 1 miljon transaktioner varje dag. Klarnas så kallade konsumentbas rapporteras också ha vuxit under 2018. Då fick företaget in 26 miljoner nya kunder.
LÄS ÄVEN: Klarna utfärdar över 50 000 bankkort på fem månader
Trots en global försäljningsökning sÃ¥ är Norden Klarnas mest mogna marknad. Under den senaste tiden har företaget lanserat en del olika nyheter, bland annat snabbkassan Klarna Instant Shopping, en integration med fraktflödet Klarna Shipping Service och ett eget bankkort.Â
- Under året lanserades en lång rad produkter och tjänster mot konsumenter i Sverige, där den nya Klarna-appen och Klarna-kortet sticker ut och också har tagits emot mycket väl. På handlarsidan fokuserar vi hårt på att ytterligare stärka hela köp- och kundresan och därmed bygga ännu starkare lojalitet för de många handlare som använder Klarna, och därmed ytterligare driva värde och försäljning för dem, säger David Fock.
När vi skrev om Klarnas bankkort i februari hade företaget utfärdat 50 000 kort till svenska kunder, och idag meddelas det att aktören utfärdat cirka 100 000 kort i Sverige. Nyligen lanserade Klarana även sitt bankkort i Tyskland som volymmässigt nu ocksÃ¥ har gÃ¥tt om Norden. En annan nyhet var lanseringen av betalbolagets egna app pÃ¥ alla marknader, och i Norden ska antalet appanvändare öka stadigt.Â
LÄS ÄVEN: Klarna vill göra sin betalapp till en shoppingapp
- Ambitionen är att du som kund ska kunna använda Klarna överallt, oavsett om du shoppar i fysisk butik med kort eller Klarna instore, i Klarna-appen eller online, och därigenom ökar vi flexibiliteten och kontrollen för konsumenterna och blir en allt viktigare del av deras vardag, säger David Fock och fortsätter:
- Det adderar också stort värde för våra handlare, som härigenom kan erbjuda sina kunder en optimal kund- och köpupplevelse. Det kommer vi fortsätta att fokusera stenhårt på.
LÄS ÄVEN: Klarnas nya tjänst: "En av de största sakerna vi har gjort"
Men på grund av flera investeringar minskade resultatet för helåret, skriver företaget. I Klarnas föregående helårsrapport hade betalbolaget ett resultat på 346 miljoner kronor och för 2018 blev det 105 miljoner istället.