Kalmarregionen är ett av landets starkaste e-handelsfästen med flera framgångsrika aktörer som Bygghemma.se, Royaldesign.se, Designonline.se och Outnorth.se.
Sedan 2005 har det funnits ett verksamt e-handelsnätverk men regionen har inte gemensamt kraftsamlat för att hjälpa företagen framåt. Men nu är tanken att en helt ny e-handelskarta ska ritas.
Johanna Wihl på Kalmar Science Park har höga mål med miljonsatsningen som nu görs på regionens e-handel.
– Vi har nu växlat upp nätverket och vårt nya kluster heter e-commerce och vi håller som bäst på att skriva avtal med de företag som vill vara med. Parallellt ska vi nu starta ett projekt där målet är att vi ska bli bäst i Sverige på e-handel, säger Johanna Wihl som är samordnare för det nya klustret.
Professur inom e-handel
Projektet är flerårigt, men kommer att utvärderas redan efter ett år. En heltidstjänst ska tillsättas för att organisera månatliga träffar, utbildningar, kompetensutveckling, arrangera en e-handelsdag samt samverka med Linnéuniversitetet.
Totalt rör det sig om en siffra runt sex miljoner kronor som satsas i projektet. Regionförbundet och Kalmar Science Park går in med 400 000 kronor var, och Kalmar kommun skjuter till 100 000 kronor per år.
Runt 25 företag från länet är i dagsläget knutna till klustret, men målet är att fördubbla den siffran under året. Inte bara e-handelsföretag är välkomna utan även deras samarbetspartners.
– Under året vill vi ha den nya e-handelskartan någorlunda klar, vi vill också ha satt styrgruppen och jobbat fram en långsiktig strategi, säger Johanna Wihl.
På sikt vill man även stärka banden med Linnéuniversitetet med en egen professur inom e-handel. En sådan finns inte i Sverige idag.
Källa: Barometern