Det svenska fintechbolaget iZettle är förmodligen mest kända för sina kortläsare som ska göra det enkelt att ta emot kortbetalningar. Många e-handlare har förmodligen kommit i kontakt med dessa när man ger sig ut i den fysiska verkligheten och vill sälja sina produkter.
"Fast i komplexa onlinesystem"
Nu meddelar iZettle att det är dags att ta sig an e-handeln på riktigt. Företaget lanserar nämligen en egen e-handelsplattform. iZettle E-commerce heter den nya plattformen, som bolaget lovar ska sudda ut gränsen mellan online- och butiksförsäljning.
- Det här är iZettles största produktlansering sedan 2011. Dagens konsumenter förväntar sig att alla företag, oavsett storlek, ska finnas tillgängliga både online och offline. Hälften av iZettles kunder saknar idag en onlinebutik eller är fast i komplexa onlinesystem som inte är synkade med butiksförsäljningen. iZettle E-commerce löser detta klassiska problem, säger Jacob de Geer, vd och medgrundare för iZettle, i ett pressmeddelande.
iZettle E-commerce lanseras idag i Sverige och Storbritannien, i en paketlösning som kostar 399 kronor per månad. Under våren ska den även bli tillgänglig i Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Frankrike och Nederländerna.
"Visade sig vara enkel att använda"
Butiken Hatthyllan i Malmö har tydligen varit testpilot till den nya e-handelsplattformen och de verkar vara nöjda.
- Vi har använt iZettle i vår hattbutik sedan vi öppnade för över ett år sen. Redan i planeringsstadiet av butiken var tanken att erbjuda e-handel men då vi inte hittade ett system som passade oss fick det vänta. iZettles nya e-handelslösning visade sig vara enkel att använda, med stilren design och har de funktioner vi efterfrågade, som integrerad lagerhantering för den fysiska och onlinebutiken, säger Elin Jakobsson, ägare av Hatthyllan i Malmö.
Med iZettle E-commerce ska man inte bara kunna sätta upp en egen e-handel utan även kunna lägga till en köpknapp på en befintlig hemsida eller sälja via sociala medier, bloggar och andra webbsidor.