Google har precis rullat ut sin senast uppdatering av sökindexet vilket innebär att mobilanpassade hemsidor kommer premieras i resultatet vid sök från mobila enheter. Något som fått mycket uppmärksamhet bland annat e-handlare som nu riskerar att förlora intäkter.
I arbetet med att ta fram vår nya mobilanpassade hemsida har jag noterat att ett flertal, både stora och små e-handlare, både open source och dyra hyrplattformar, valt den enligt mig felaktiga vägen. Istället för att skaffa sig en responsiv - och därmed framtidssäker - hemsida, satsat på en separat - och kortsiktigt fungerande mobilsida.
Inte längre svart och vitt
Varför är då detta fel väg att gå? Det finns inte längre bara ”Mobil” och ”Desktop”. Förutom Tablet så finns det numera en uppsjö med med olika format och upplösningar, allt från små skärmar på smarta klockor (Apple Watch, Samsung Gear mfl) till tablets (iPad, Samsung Galaxy Note mfl) och inte minst stora TV-skärmar (Apple TV, Chromecast mfl).
Och detta är bara början! Snart kan vi se touch-skärmar med webbläsare i bilar, på kylskåp, i hissar och inne i fysiska butiker. Alla därifrån dina kunder kommer kräva en smidig och fungerande e-handel. Med en responsiv hemsida kommer dina besökare se optimalt med innehåll och funktioner oavsett hur litet eller stort webbläsarfönstret är.
Krångligare med två sajter
Väljer du dessutom att jobba med en responsiv hemsida så har du endast ett ramverk att uppdatera istället för två olika, som ju snabbt blir fallet med en separat mobilsida. Detta sparar mycket tid vid utveckling och som de flesta vet är det ju inte billigt med programmerare och visst vore det väl bra om de kunde lägga sin tid på annat än att uppdatera två olika system med samma funktioner.
En tredje och inte helt försumbar anledning, är att du med en responsiv hemsida direkt får samma element och typ av design oavsett enhet. Dina besökare kommer därför att känna igen sig och därmed borde även konverteringen öka på längre sikt.
Med detta sagt, finns det då inga nackdelar med en responsiv hemsida istället för en separat mobilsida? Som motargument får man ofta höra att det tar längre tid att ladda in en hel responsiv hemsida och anpassa den på mobilen. Detta är dock ett argument som inte håller länge till då 4G-nätet byggs ut och vi har mobiltelefoner som snart är snabbare än våra bärbara datorer.
Begär responsiv lösning
Jag har också fått höra att m.minwebbshop.se (”m” för domännamnet) skulle ha större klickfrekvens i Google från mobila enheter. Även detta argument håller inte i längden då det snart kommer vara kutym att du får en mobilanpassad hemsida serverad oavsett om där är ett m eller inte före domännamnet. Faktum är att det rent av kan vara farligt att ha duplicerat innehåll på en separat underdomän - något du undviker lätt med en responsiv hemsida.
Så börja tjata på era plattformsleverantörer eller konsulter - att det är responsivt ni vill ha. Då är ni ett steg närmare en framtidssäker e-handel.