Helgläsning: Fröer på nätet – trenden som växer så det knakar

Branschen både sår och skördar ständigt nya miljoner.

Under våren är det många som vill odla något trevligt på balkongen eller ute i trädgården. Och allt fler köper nu sina fröer på nätet, visar Ehandel.se:s genomgång.

Enligt Ehandelsindex finns totalt ett 40-tal nätbutiker som säljer fröer i sina webbshoppar och runt 25 har sin huvudsakliga inkomst från e-handeln. Några verkar bara på nätet och har inga fysiska butiker alls.

Annons

Från 0 till 7 miljoner på fyra år

En av dem är Wexthuset.com, som funnits på nätet sedan 2002. Enligt Ehandelsindex har företaget växt kraftigt och gått från att omsätta drygt 300 000 år 2011 till att passera 7 miljoner under 2015. Själva tror de att näthandelns ökade utbud och ett rent allmänt större intresse för odling, är faktorer som påverkat.

- Förutom att näthandel i allmänhet ökar så beror ökningen dels på att utbudet på nätet är betydligt större än vad man kan hitta i sin fysiska trädgårdsbutik. Intresset för odling i allmänhet ökat men också intresset för ekologiskt odlad mat och miljötänk med nyttig mat i allmänhet. Det här resulterar i att fler söker efter alternativ på nätet, skriver Lena Ljungquist på Wexthuset.com.

Ökat med 76 procent bara i år

Ännu större är konkurrenten Odla.nu, som ingår i Adlibrisgruppen och även har ett samarbete med Allt om trädgård, vars e-handel de också driver. 2015 omsatte de 14,6 miljoner och VD:n Claes Kjelldorff menar att försäljningen av fröer ökat kraftigt sedan dess.

- Vi har absolut märkt av trenden att fler handlar sina fröer på nätet. Hittills i år har vi sett en ökning på 76 procent av just fröer jämfört med föregående år. Den kategori av fröer som har ökat mest är blomsterfröer som ligger på en 85,7 procentig ökning, skriver han till Ehandel.se.

“Det känns inte lika onaturligt”

Wexthuset.com och Odla.nu får medhåll av Bakker.com, som är en ursprungligen holländsk aktör, men med verksamhet och e-handel även i Sverige. Då Bakker säljer många olika trädgårdsprodukter, kan de se att försäljningen av fröer ökar mer än exempelvis försäljningen av plantor, träd och lökar.

- Jag skulle säga att det ökade intresset beror på flertalet saker; dels tror jag att konsumenten i allmänhet har börjat vidga sina vyer när det gäller e-handel. Allt eftersom fler gått från att enbart handla kläder, elektronik etc på nätet, till att nu även beställa exempelvis matvaror, så har konsumenten också upptäckt hur enkelt det kan vara att handla andra färska produkter såsom växter, lökar och fröer på nätet. Det känns inte lika onaturligt längre, skriver Louise Löwegren på Bakker.com.

Obegränsat utbud och bättre priser

Och också på Bakker pekar man ut odlingstrenden som en av orsakerna till framgångarna.

- Sedan tror jag också att en del av förklaringen ligger i att det blivit allt trendigare att odla egen mat bland de yngre generationerna. För dessa personer är det nästan självklart att man kan handla allt, inklusive levande produkter, på nätet. Det är förmodligen också en del av förklaringen till den ökade försäljningen av fröer på nätet, fortsätter Louise Löwegren.

Annons

På Odla.nu är man inne på samma spår.

- Anledningen till ökningen är ett antal faktorer men framför allt är det bekvämligheten, det stora utbudet och lägre priser än fysisk handel. Det är just bekvämligheten att man får hem sina fröer i brevlådan, att utbudet är näst intill obegränsat och att priset är betydligt bättre. Sedan har vi ju en övergripande trend i samhället generellt där man är mån om vad man äter och då kan det inte bli bättre än att odla sin egen sallad, skriver Claes Kjelldorff.

“Har funnits i alla tider”

Det sydsvenska företaget Skånefröer.se har varit med tillräckligt länge för att kunna ge ett historiskt perspektiv. Distanshandel har funnits “i alla tider”, inte minst i form av postorder, menar Claes-Göran Henriksson, försäljningschef.

Och det är kanske inte så konstigt. Fröpåsar torde lämpa sig särskilt väl för distanshandel. Fröer tar liten plats att förvara för den som säljer dem och fraktkostnaderna för de lätta fröerna kan inte direkt jämföras med dem för ett kylskåp eller en TV-apparat.

Tillgängligheten ökar intresset

Men många tror också att just möjligheten att e-handla fröer också i sig har ökat intresset för odling.

- Den ökade tillgängligheten av olika frösorter via nätet tror jag gör att fler odlar många fler olika sorters växter. Det i sin tur gör att intresset ökar för att så och odla ännu mer, skriver Lena Ljungquist på Wexthuset.com.

Och på Bakker.com har man noterat att e-handeln inte minst gynnar odlingsintresserade personer i de norra delarna av landet.

- Tack vare e-handeln så är det enklare att beställa hem precis det som passar en själv. Det finns mer att välja på när du handlar via nätet, och framför allt kan konsumenter beställa när de vill och oavsett var de bor. Längre upp i landet är det inte alltid så enkelt att ta sig till en återförsäljare av växter och fröer. Då är det betydligt enklare för konsumenten att beställa sina produkter på nätet, menar Louise Löwegren.

Flera tror på ökad utländsk konkurrens

Men det ökade intresset för odling, som alltså kan ha uppstått i och med e-handeln, har inte bara fått svenska odlingsföretag att växa. Allt fler  svenska kunder hittar också till utländska sajter, som exemplevis brittiska Thompson & Morgan. Enligt egen utsago publicerade de sin första frökatalog redan 1855. Idag är de ett av Storbritanniens största frö-företag och en av de utländska giganterna på nätet.

Med ökad e-handel kommer också ofta ökad konkurrens. I fröbranschen finns flera utländska företag som opererar på den svenska marknaden. Men bland de svenska e-handlarna tycks åsikterna om hur konkurrensen från utlandet påverkar dem, delvis gå isär.

Trots ökad utländsk konkurrens menar både Skånefrö, Odla.nu och Bakker, att de inte märker av den internationella konkurrensen så mycket. På Skånefrö tror man exempelvis att de som handlar på utländska sajter mestadels är “nördar” som vill ha vissa specialfröer som inte finns att hitta någon annanstans.

På Bakker.com:s svenska avdelning tycker man att konkurrensen från svenska företag som nischat in sig just på fröer, är större. Men det kan komma att ändras.

- Allt eftersom intresset för att handla fröer på nätet ökar tror jag dock att vi kan förvänta oss en ökad konkurrens även från internationella fröförsäljare, tror Louise Löwegren.

På Wexthuset märker man dock redan i dagsläget av den utländska konkurrensen.

- Självklart gör vi det. E-handeln blir mer och mer internationell. Vi möter konkurrensen med ett brett utbud, bra pris och god service och leveransförmåga.

"Konkurrensen kommer hårdna"

Och Wexthuset tror även att det kommer att ske andra förändringar av marknaden framöver.

- Jag tror på en fortsatt ökning och breddning av sortimentet. Troligen kommer det in fler lågprismärken på marknaden, förklarar Lena Ljungquist.

Odla.nu har samma mål:

- Vi räknar med en stadig tillväxt och kommer bredda sortimentet ytterligare.

Och Bakker gissar att näthandel med fröer bara kommer att öka i framtiden.

- Jag tror att vi bara har sett början av näthandeln med fröer, växter och lökar. Allt eftersom det blir mer ”normaliserat” att handla färskvaror på nätet, tror jag att ännu fler konsumenter kommer att vända sig dit för det stora utbudets och  bekvämlighetens skull. Samtidigt kommer vi som företag förmodligen uppleva att konkurrensen om framför allt fröförsäljning kommer att hårdna då detta inte kräver en lika stor och avancerad logistikapparat som levande växter och träd gör. För vår del innebär detta att vi fortsatt kommer jobba med att hålla vårt sortiment diversifierat med fröer, växter, lökar osv. för att kunna möta den här ökade konkurrensen, avslutar Louise Löwegren.

Annons