Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Panda, Pingvin eller mitt emellan
Etiketter: seo
- Detta ämne har 11 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 2 månader sedan av Magnus Brath.
-
FörfattareInlägg
-
9 oktober, 2013 kl. 09:02 #100766Magnus BrathDeltagare
Googles två stora filter har varit ute ett tag (och fått sällskap av en kolibri) och frågor om Panda och Pingvin är nog de enskilt vanligaste jag får från E-handlare. Jag tänkte att det var på sin plats att jag skrev ett inlägg och förklarade eftersom många verkar vilja veta.
Det här är Panda
Panda är ett filter som lanserades i februari 2011 och har fått sitt namn efter en av de ingenjörer som varit ledande i projektet, Navneet Panda.Det här gör Panda
Filtret ger nackdelar till ”tunt innehåll” i sökresultaten. Vad som menas med det är inte helt elementärt men sidor som åtnjuter liten uppmärksamhet och är andefattigt kan man kanske säga. Det Panda gör är att det filtrerar hela sajter, där många av sidorna är tunna. En sajt kan alltså förlora positioner även på det bra innehållet om det på sajten finns en signifikant andel dåligt.Förr uppdaterades datan i Panda ungefär med en eller två månaders mellanrum, inget kunde alltså hända mellan dessa datum. Om en sajt blivit filtrerad av Pandan kunde den inte komma tillbaka förrän nästa datum. Numer rullas Panda ut ”löpande” under ungefär 2 veckor per månad (det är lite dagsform på den här informationen så ta det för vad det är).
Att ta sig ur Panda
Om din sajt blivit filtrerad av Panda så har du ett hårt och ganska motbjudande jobb framför dig. Du måste nämligen skära bort allt material som är så pass svagt att Pandan kan reagera på det. Du måste dessutom vara obarmhärtig när du gör det. Många skär bort 80-90% av sitt innehåll. Sen är det bara att vänta tills nästa körning och om du inte är tillbaka då heller, fram med Böker-kniven igen och skär bort dödköttet.Det här är Pingvinen
Pingvinen dök upp i april 2012 och är till namnet (och processen) väldigt lik Panda. Pingvinen har däremot inget med innehåll att göra utan handlar ENBART om länkar till sajten.Det här gör Pingvinen
Det Pingvinen slår mot är sidor som har länkar av sämre kvalitet. Dessa länkar är i huvudsak länkar som lever upp till några eller alla av dessa:- Sitewide – länkar från alla sidor på en sajt (gärna på stora sajter)
- Länkar med ankartext som matchar sökordet
- Länkar från sämre positioner, footer eller till exempel som våra forumsignaturer här.
- Spam
Nu garanterar inte sådana här länkar att du blir filtrerad men ju fler och fulare du har desto större risk.
Att ta sig ur Pingvinen
Att ta sig ur Pingvinen är ännu mer smärtsamt än att ta sig ur Panda. Du måste nämligen rensa bort alla länkar som är det minsta fula och det kan vara ett hästjobb. Notera att Google inte gör någon skillnad på hur dessa uppstått så om någon bloggare tyckt att dina Billiga Gula Lökar är kanonbra och länkat till dem med den ankartexten måste du ringa bloggaren och be denna ta bort länken.När du tagit bort så mycket som bara är möjligt så är det dags att använda Disavow. Det är ett verktyg för att säga åt Google att sluta räkna dina länkar. Räkna inte med att verktyget i sig räcker, du behöver rensa kraftigt för hand innan.
När du väl gjort allt detta får du vänta in nästa refresh av Pingvinen och om du fortfarande inte kommer tillbaka – börja rensa ogräs igen och gå vidare med de få stackars länkar du har kvar.
Hoppas det var till nytta och säg gärna till om du gillar sådana här guider, i så fall kan jag nog tänka mig några fler ämnen också.
9 oktober, 2013 kl. 09:48 #168832Richie72DeltagareTack Magnus, riktigt bra information (som vanligt) .
9 oktober, 2013 kl. 10:23 #168833PysselgummanDeltagareDet där var ju oerhört informativt. Men jag blir inte klok på hur jag egentligen ska skriva länkar? Om någon skriver ett blogginlägg om en specifik produkt från min shop för att jag vill ranka bättre på ett visst varumärke i Google, då får alltså inte varumärket finnas med i ankartexten? Hur ska jag då författa ankartexten på bästa sätt?
9 oktober, 2013 kl. 10:25 #168834JoelDeltagareHur har detta påverkat hur ni jobbar med erat länknätverk, Magnus?
Kan man säga rent ut av att risken är mycket större att drabbas av Googles filter om man anlitar ett SEO-företag, som jobbar med just tunt innehåll och dåligt uppbyggda länkar?
9 oktober, 2013 kl. 10:29 #168835Per NilssonDeltagareTack för en bra text Magnus!
Jag undrar lite vad du menar med detta. Kan du ge ett pedagogiskt exempel på hur dåliga ankartexter fungerar och var man bör undvika dem?
Att ta sig ur Pingvinen är ännu mer smärtsamt än att ta sig ur Panda. Du måste nämligen rensa bort alla länkar som är det minsta fula och det kan vara ett hästjobb. Notera att Google inte gör någon skillnad på hur dessa uppstått så om någon bloggare tyckt att dina Billiga Gula Lökar är kanonbra och länkat till dem med den ankartexten måste du ringa bloggaren och be denna ta bort länken
9 oktober, 2013 kl. 10:51 #168840Magnus BrathDeltagareRichie72, tackar
Pysselgumman, meningen är egentligen att det inte ska vara någon fara med länkar som uppstår spontant men som vi vet är Google en maskin och därmed långt ifrån så träffsäker som man kan önska. Det vi sett som är allra bäst skydd är länkar som nämner ditt varumärke, namn, företagsnamn eller hela domänen, eller länkar som är mer generiska, klicka här, läs mer. En bra andel sådana länkar ger ett visst skydd mot länkar som är mer riktade.
Joel, jag vill först opponera mig lite mot frasen länknätverk. Det antyder en serie med ihopkopplade sajter som får styrka av varandra. På det sättet arbetar inte vi med sajter utan vi bygger sajter som står på egna ben. När vi själva bygger innehåll så är det faktiskt sett ur pingvin och pandaögon mycket bättre än snittet på nätet. Vi är Mycket noga med implementation och relevans, mer så än nästan alla på nätet. Om du tittar på en vanlig blogg som något vanlig bloggare på blogg.se har så har de mycket spretigare innehåll, länkar i bloggroll etc, sådant som vi aktar oss för.
Sen finns det en annan fördel med att själv kontrollera de länkar som byggs som kan låta lite bakvänd men jag ska förklara. Om man fastnar i pingvinen är det ett evigt jobb att maila alla de bloggare man skickat produktprover till, få tag på alla återpubliceringar av varenda pressrelease man gjort och be mamma ta bort länken från familjealbumet. Det är när vi gjort ”pingvin-recovery” från sådana som vi fått slita ondast. Mycket lättare är det med dem som kommer från något av SEO-bolagen som kan ha missat det här, då ringer man bara upp en person och ber dem ta bort. Vips så är man redo.
Per, allra sämst är länkar från varje sida med exakt ankartext på en svag sajt i footern. Varianter av dessa är också illa. T ex tog Sökmotorkonsult.se skada av att så många lagt upp ”Validerad av Sökmotorkonsult.se” – logotypen man får om man presterat bra i testet. Länkar som för något år sedan varit väldigt bra för positionerna, som helt och hållet är förtjänade men som alla var sitewide på lite alla möjliga sajter.
9 oktober, 2013 kl. 15:34 #168863SamDeltagareTack för nyttig info Magnus! Och, ja tack, gärna fler sådana inlägg!
Det du skrev om kan vara en förklaring till de stora förändringar på google.de för vår sajt.
Nämligen, för några veckor sen hoppade vår butik upp på tyska Google för i stort sätt alla sökord från platser runt 80-100 till topp 10-15 (vilket också märks tydligt på trafiken).
Då vi inte har gjort några märkvärdiga egna satsningar på sistone kan man tolka detta som att ett stort antal tyska sajter (eller sajter på tyska) hade använt sig av seo-metoder som G inte uppskattar längre?
9 oktober, 2013 kl. 23:06 #168797Societic Hair SwedenDeltagareHär finns lite mer information gällande Penguin med exempel på länkar man bör undvika.
Penguin 2.1 Analysis | Findings from the Google Update on October 4, 2013
Penguin 2.0 Initial Findings ? A Deeper Update, But Not Broader [Analysis]10 oktober, 2013 kl. 07:00 #168889SkogstrolletDeltagareJag vill bara instämma i hyllningskören – mycket intressant inlägg och ja, vi (eller iaf jag) vill gärna se fler guider/trådar av det här slaget!
Är det Pingvinen som ligger bakom att stora hemelektronikkedjor helt plötsligt börjat ranka på mängder av (för oss ) relevanta sökord, där de för en tid sedan låg ganska långt ner i listorna?
10 oktober, 2013 kl. 07:34 #168891bslaskDeltagareJätteintressant. En fråga: Hur vet man om man är filtrerad av Pandan? Syns man inte alls eller syns man sämre?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.