Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › DHL inför en ockeravgift vid retur
- Detta ämne har 34 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 10 månader sedan av connywesth.
-
FörfattareInlägg
-
22 november, 2012 kl. 14:13 #99197icebergDeltagare
Nu måste alla e-handlare bombardera DHL.
DHL inför en extra avgift ovanpå returfrakten för alla packet som inte hämtats ut i tid, se följande:
Hej,
Följande gäller: Då mottagaren inte har hämtat ut sändningen efter 14 dagar kommer sändningen att gå i retur till avsändaren. Pris:
150kr. Avsändaren kommer att bli debiterad för ursprungsfrakt, ÄFF kostnad och returförsändelsen.Med vänlig hälsning/Best regards
XXXXXXXXXXXX
Det här kommer att knäcka många, ge oss ehandlare ett dåligt rykte och skapa stora konflikter med våra kunder.
Mejla eller ring DHL, protestera och påpeka vilken orättvisa det handlar om!
22 november, 2012 kl. 14:29 #155900pyhobbyDeltagareSå har vi haft det under de 3 åren som vi använt DHL.
Jag förstår inte varför vi e-handlare ska få dåligt rykte av detta och inte heller varför det skulle skapa konflikter med våra kunder.
Det är ju vi som avsändare som blir debiterade, DHL skickar ju inte fakturan till kunden.Att returavgiften kanske är oskäligt hög är en sak, men jag tror ju inte detta ställer till det som sagt. Vi har haft dessa villkor i 3 år och visst är det sura slantar vid en retur, men ytterligare problem tycker jag inte det medför.
22 november, 2012 kl. 21:23 #155919MonsterMDeltagareSkriv in i avtalet med kunden att de får stå för returkostnad vid outhämtat paket. Då bör det ju ligga i kundens intresse att hämta ut paketet.
22 november, 2012 kl. 21:39 #155920bslaskDeltagareGäller detta även om man har avtal via Pluskontot? Försöker leta bland fakturorna men kan inte minnas när någon inte hämtade ut sitt paket senast…
Dessutom som det skrivs ovan, så debiterar vi kunden för outlösta paket med 300kr så ett litet plus blir det ändå, även om den egna timpengen blir låg
23 november, 2012 kl. 05:20 #155926MajsanDeltagareVi har haft två returer och fått en tilläggsdebitering på 49 kr men inget mer. Tidigare fick man ju på ungefär 90 ex moms. Sen om de kommer på någon senare faktura låter jag vara osagt.
Vi har pluskontot
28 november, 2012 kl. 17:39 #156367Lilla IvyDeltagareHar pluskontot och har inte fått någon 150:- avgift. Nu kommer väl alla outhämtade paket att aviseras med brev – om jag förstått det rätt?
En närliggande fråga – hur länge kan man vänta med att fakturera otulöstavgift?
När det var aktuellt var kunden inte godkänd hos Klarna längre…nu går han att fakturera igen – men det har gått ganska många månader…14 januari, 2013 kl. 10:26 #158306bslaskDeltagareFick nu en retur av outlöst Servicepoint sändning. Jag har pluskontot och blev nu debiterad 150kr grr! (Dessutom hade DHL klantat tills sig vid sändningsnr bytet så min adress & telnr hade fallit bort, så jag fick ju ringa och strula med dom för att få ordning på det) Avgiften gällde visst from 1nov även för oss som innehar Pluskontot
14 januari, 2013 kl. 16:24 #158321MajsanDeltagare@bslask 58947 wrote:
Fick nu en retur av outlöst Servicepoint sändning. Jag har pluskontot och blev nu debiterad 150kr grr! (Dessutom hade DHL klantat tills sig vid sändningsnr bytet så min adress & telnr hade fallit bort, så jag fick ju ringa och strula med dom för att få ordning på det) Avgiften gällde visst from 1nov även för oss som innehar Pluskontot
Senaste fakturan blev även vi debiterad 150 kr och blev lite förvånad så jag kontaktade vår säljare som svarade detta:
” Vi har nu en gemensam modell för PAKET och SP. Båda produkterna hanteras på samma vis i de fall vi måste returnera dem. För ej uthämtade SP har vi en produktionskostnad som troligen överstiger 150 kr. Att den är skiftande beror på det manuella arbete det innebär att göra ny sändning tillbaka till avsändaren. Att tillämpa en rak avgift gör att många tycker detta blir enkelt att förstå.
Vi har inte tagit ut ÄFF tidigare helt beroende på min osäkerhet om aviseringskvalitén. Efter år av mätningar och kontroll har vi nu så nära 100% vi kommer. Därav beslutet att ta betalt för ÄFF.”
14 januari, 2013 kl. 16:25 #158322PrixDeltagareVill gärna höra från andra som har pluskontot nu. Visst är det så att från 2013 är det 150 kr + moms + originalfrakten ut till kund som gäller vid ej hämtad försändelse? Det är ju enormt mycket och en höjning sedan tidigare om jag minns rätt?
14 januari, 2013 kl. 16:27 #158323PrixDeltagareDär kom svaret samtidigt som jag skrev! Tråkigt – Men det är inte mer än rätt att lägga detta på kunden eftersom DHL idag både aviserar med 2 sms/mejl + brev innan de skickar tillbaka.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.