Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Postförskott + fraktadress?
- Detta ämne har 15 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
22 mars, 2011 kl. 10:49 #95768nobynatorDeltagare
Hur gör ni när det gäller fraktadressen vid postförskott, har ni regel att det endast får vara folkbokförda adressen eller skickar ni det kunden skriver in?
Själv har jag alltid skickat till det kunden uppger vid beställningen men nu med en ny butik med endast lågmarginal produkter blir jag lite tveksam då postförskott paket äter upp det mesta utav marginalen om inte allt ifall det nu skulle gå i retur på grund av fel adress eller ej uthämtad. Då kan beställaren neka att det ej varit den som gjort beställningen eftersom han ej bor på den adressen.
Så hur gör ni, folkbokförd adress vid postförskott eller ej?
22 mars, 2011 kl. 11:02 #120801ParvelitoDeltagareInte postförskott alls. Jag vet att det finns andra som tycker att man skall ha det, men just med produkter som har lite halvdassig marginal och som gärna rör sig i pris så känner jag att det kostar mycket mer än det smakar.
22 mars, 2011 kl. 11:05 #120802nobynatorDeltagare@Parvelito 17366 wrote:
Inte postförskott alls. Jag vet att det finns andra som tycker att man skall ha det, men just med produkter som har lite halvdassig marginal och som gärna rör sig i pris så känner jag att det kostar mycket mer än det smakar.
Du har helt rätt men vid nystart känns det som att man inte vill förlora den där enstaka kunden men går man bet på ett olöst paket så svider det hårt.
22 mars, 2011 kl. 11:22 #120804JoelDeltagareMin erfarenhet säger att det blir väldigt många outlösta postförskott med tiden…
Finns inget tråkigare än att packa upp en kartong som man 2 veckor tidigare packade
22 mars, 2011 kl. 11:36 #120805fotofyndetDeltagareVi skickar till adressen som kunden har angivit. Vi har ytterst, ytterst få returer. Det rör sig kanske om 20-25st om året.
22 mars, 2011 kl. 14:28 #120809nobynatorDeltagareFler feedbacks please…
22 mars, 2011 kl. 14:35 #120810Per NilssonDeltagare@nobynator 17376 wrote:
Fler feedbacks please…
Vi har få returer. I våra villkor står det att den som inte hämtar ut sitt PF får betala 200 SEK i administrationsavgifter + den faktiska frakten… Vi säljer dessa fakturor till Svea och låter dem driva in det åt oss.
Dock så gillar jag PF eftersom det är a) spårbart b) man kan ha större paket än vanliga brev och ändå skicka som brevpostförskott…
//Per
22 mars, 2011 kl. 14:48 #120811EmilDeltagare@Knivhuset 17377 wrote:
Vi har få returer. I våra villkor står det att den som inte hämtar ut sitt PF får betala 200 SEK i administrationsavgifter + den faktiska frakten… Vi säljer dessa fakturor till Svea och låter dem driva in det åt oss.
Dock så gillar jag PF eftersom det är a) spårbart b) man kan ha större paket än vanliga brev och ändå skicka som brevpostförskott…
//Per
Intressant. Hur går ni tillväga när ni säljer dem till Svea? PM:a gärna om du inte vill ta det i tråden.
22 mars, 2011 kl. 15:38 #120813nobynatorDeltagare@Knivhuset 17377 wrote:
Vi har få returer. I våra villkor står det att den som inte hämtar ut sitt PF får betala 200 SEK i administrationsavgifter + den faktiska frakten… Vi säljer dessa fakturor till Svea och låter dem driva in det åt oss.
Dock så gillar jag PF eftersom det är a) spårbart b) man kan ha större paket än vanliga brev och ändå skicka som brevpostförskott…
//Per
Jo jag kommer oxå sälja dem vidare ifall personen ej hämtar ut, men skickar ni till folkbokförd adress eller spelar det ingen roll?
Hur du får det att gå runt genom att sälja fakturorna till Svea är en gåta för mig, jag hade de oxå under en tid och alla sålda fakturor för min del gick jag back på pågrund av deras avgifter.
22 mars, 2011 kl. 15:44 #120815Per NilssonDeltagare@nobynator 17380 wrote:
Jo jag kommer oxå sälja dem vidare ifall personen ej hämtar ut, men skickar ni till folkbokförd adress eller spelar det ingen roll?
Hur du får det att gå runt genom att sälja fakturorna till Svea är en gåta för mig, jag hade de oxå under en tid och alla sålda fakturor för min del gick jag back på pågrund av deras avgifter.
Vi skickar till folkbokföringsadressen. Nu har vi tack och lov inte så många returer så det handlar om väldigt få fakturor som vi säljer till Svea.
Är det något som inte verkar stämma så ringer vi eller e-postar för att kontrollera.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.