Startsida › Forum › E-handelsforumet › Köp & Sälj › Tips för dig som skall sälja en verksamhet här
- Detta ämne har 5 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 4 månader sedan av Lotta Loberg.
-
FörfattareInlägg
-
24 oktober, 2012 kl. 07:04 #99029ParvelitoDeltagare
När man skall sälja en verksamhet är det viktigt att annonsen innehåller bra och relevant information för att få bra och seriösa spekulanter. Genom åren har det gjorts affärer för många miljoner via detta forum, och gemensamt för dem som fått bäst betalt är att de skrivit en bra annonstext.
Det är samma principer som gäller när man säljer en verksamhet via nätet som när man säljer produkter på nätet. En bra text har en högre klickrate och har högre konvertering i form av intresserade spekulanter, än vad en dålig text.
Följande checklista är bra att ha som mall för sin annonstext:
- Shopens namn (förvanska namnet om du inte vill att sökmotorer skall hitta det). Vill du inte öppet ange vilken shop det är, så försök då att ange bransch med bra precision.
- Etableringsår och kanske månad om den är färsk.
- Omsättning
- Snittorder
- Bruttomarginal
- Nettomarginal
- Eventuellt nyhetsbrev med x prenumeranter
- Andel återkommande kunder
- Returfrekvens
- Marknadsföringskanaler
- Plattform och kostnader kopplade till den
- Betalningslösningar och eventuella kostnader för att ta över de avtalen.
- Övriga kontrakt och förbindelser som följer med
- Domäner som följer med
- Tillstånd som krävs för att bedriva verksamheten
- Struktur på leverantörer
- Storlek på varulager och en uppskattad inkurrans.
- Försäljningsform (överlåtelse av företag, inkråmsaffär eller annat).
- Pris, eller i vart fall en seriös prisidé.
Lite tips om övrig information som är nyttig för en köpare
- Beskriv gärna möjligheterna, men också hoten mot verksamheten.
- Berätta om varumärket. Är det namnskyddat? Är logotyp och varumärke välkänt hos kunderna? Vad står varumärket för?
- Hur ser konkurrensen ut?
- Vad gör den här shoppen unik jämfört med konkurrenterna?
- Berätta om säsongsvariationerna.
- Beskriv den typiska kunden.
Alla som funderar på att köpa en ehandelsverksamhet ser både potential och möjligheter i detta. Alla inser troligen att det är väldigt många timmars arbete med att utforma en bra och säljande webshop. Därför är sådana påståenden något som inte behöver upprepas på var och varannan rad i din text, det ger inte ett särskilt seriöst intryck och indirekt dumförklarar du en eventuell köpare.
Tänk också på att en seriös köpare av dyrare verksamheter förmodligen vill göra en så kallad due diligence, en genomlysning och kontroll av angivna uppgifter. Detta sker normalt mot att den tilltänkte köparen skriver under ett sekretessavtal. Om då angivna uppgifter inte alls stämmer har både du och en eventuell köpare ödslat tid med något meningslöst, vilket sällan är någon bra grund för fortsatta samtal.
Förbered gärna denna process genom att ”städa upp” bland tvister och returer till leverantörer och kunder, inventera lagret så att inga stora differenser finns, rea bort inaktuella varor etc. Som regel är de flesta beredda att betala mer för en välstädad verksamhet.
Var beredd på att en annons kan resultera i många intresseanmälningar. Avsätt tid för att svara på dem snarast, och får du flera frågor om samma saker så komplettera gärna annonstexten.
24 oktober, 2012 kl. 07:16 #154405Richie72DeltagareHär kommer lite fler tips för att du ska kunna sålla bland alla intresserade:
1. Be intresserad svara med namn, organisationsnummer och URL till befintlig verksamhet. Kolla snabbt upp bolaget på allabolag.se – Företagsinformation om alla Sveriges bolag för att se hur det ser ut. Finns inget bokslut så fråga hur de tänker finansiera affären.2. Skicka alltid över ett sekretessavtal, bra för nästa ägare att veta att inte alla som hört av sig till dig sprider information hej vilt.
Tänk på att du ska hitta EN köpare så du behöver inte stryka alla medhårs.
/Richard
27 oktober, 2012 kl. 09:46 #154507AndreasDeltagareTror de flesta ehandlare inte har en aning om hur man praktiskt går tillväga för att sälja/ köpa en verksamhet.
Därmed är ett tredje tips att anlita en professionell förmedlare om verksamheten är större och väletablerad. De kostar naturligtvis en slant, men jag anser att det får du tillbaka via seriösare spekulanter, tidsbesparing samt att kontraktet utformas mellan parterna på ett vis som är juridiskt korrekt.
18 februari, 2013 kl. 09:56 #159910connywesthDeltagareJag tycker parvelitos sammanställning är mycket bra. Men jag ser en sak som du missat, arbetstiden som krävs för att driva verksamheten och den lön ägaren bör ta ut.
varje verkamhet kräver olika mycket arbete för att hålla den igång, det är bar asäljaren som har koll på hur mycket tid som verkligen behöver läggas ner på att få verksamheten att rulla på som vanligt och vilken kunskap som behövs. Därför är det viktigt att säljaren är öppen med hur mycket arbetstid som denne verkligen lägger ner på verksamheten.
Många som har enskild firma har inte förstått begreppet ”vinst” utan räknar i stort sett hela bruttomarginalen som vinst, utan attta hänsyn till att man ska räkna bort ”lönekostnaden”, alla andra kostnader och alla skatter, innan man kan prata om ”vinst”. Jag har sett detta förekomma i nästan varenda annons om försäljning av verksamheter som är enskild firma.
Ingen är väl beredd att betala en investeringskostnad för att få ”lön”, lönen är ju ersättning för utfört arbete, inte en avkastning på en kapitalinvestering. Personligen tycker jag man ska jämföra med hur man lägger upp ett Aktiebolag för där är det enklare att skilja på olika begrepp som lön och vinst m.m.
Man måste också komma ihåg att vid försäljning av inkråmet, så följer normalt inga avtal med vare sig till leverantörer eller kunder, utan alla avtal måste skrivas om (avtal följer bara med vid försäljning av juridisk person som Aktiebolag, Kommanditbolag, Handelsbolag, Ekonomisk förening, men aldrig vid försäljning av inkråmet). Då får den nye ägaren börja om verksamhetens relation med både leverantörer och oftast även kunder.
Ytterligare en aspekt är att ta hänsyn till riskerna vid ett övertagande, det är ett helt eget kapitel som man måste gå igenom mellan säljare och köpare. Det ger ett mycket ra intryck om säljaren vet vad denne prtar om och upplyser köparen om de faktiska riskerna och ger tips om hur man ska hantra dem. Säljaren har oftast bättre koll på riskernaän en köpare.
En köpare ser ofta lagret som en stor risk och vill därför inte betala fullt inköpspris på lagret, så därför är det bra för affären (båda parter) att ha så optimalt lager som möjligt (som parvelito även påpekar).
19 juli, 2014 kl. 19:43 #175543staffanjDeltagare@Andreas 54660 wrote:
Tror de flesta ehandlare inte har en aning om hur man praktiskt går tillväga för att sälja/ köpa en verksamhet.
Därmed är ett tredje tips att anlita en professionell förmedlare om verksamheten är större och väletablerad. De kostar naturligtvis en slant, men jag anser att det får du tillbaka via seriösare spekulanter, tidsbesparing samt att kontraktet utformas mellan parterna på ett vis som är juridiskt korrekt.
Har du anlitat en förmedlare när du sålt dina butik? Många mindre butiker har inte så stort värde att man kan anlita en förmedlare tror jag.
18 juni, 2017 kl. 21:07 #183803Lotta LobergDeltagare@staffanj 78391 wrote:
Har du anlitat en förmedlare när du sålt dina butik? Många mindre butiker har inte så stort värde att man kan anlita en förmedlare tror jag.
Ingen seriös förmedlare tar sig an ett företag med oms under 5MKR är min erfarenhet. Men en oseriösa kan man råka ut för. Det är bättre då att ta revisors hjälp. Revisionsbyråer har även kontakt med skatteexpert och affärsjurist.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.