Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Checklista – nybörjare

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #101399
    cyberpunk
    Deltagare

    Hej

    Jag håller på att skapa en checklista för min första e-butik. Jag skulle vara väldigt tacksam om ni med mer erfarenhet kan hjälpa mig på vägen så att min checklista innehåller det mest essentiella en e-handlar kan tänkas behöva. En ultimat ax till limpa lista för e-handel:

    Teknik/System/Programmering/Villkor
    – Krav spec på den tekniska plattformen
    – Val av teknisk plattform (Open source eller hyrd, vilken leverantör, osv)
    – Registrera domän och hosting samt skapa epostkonto
    – Om du inte väljer shared hosting så måste du installera servern (går inte in på det här men räkna med en 15 punkter till att genomföra)

    – Design? Bestäm dig och köp/installera (iaf om open source)
    – Eventuell översättning av butiken (om open source)
    – Redigera mallar för automatiska e-postutskick
    – Bestäm vilka keywords ska du använda i din sökmotoroptimering.
    – System för nyhetsbrev?
    – Sociala medier (Facebook, Twitter, Instagram) Integration mot ebutiken?
    – Optimera sidan för SEO (Sökmotoroptimering) baserat på de nyckelord/fraser som bestämdes några punkter här ovan.
    – Skapa kategorier
    – Lägg upp produkterna
    – Fotografering av produkterna
    – Lägg in eventuella volymrabatter
    – Lägg in statistikkod, exemeplvis google analytics
    – Integration av frakt?
    – Om oss
    – Kontakta oss
    – Eventuellt bonusprogram för kunder
    – FAQ
    – Produktbeskrivningar
    – Testkör sidan och alla funktioner både som gäst och inloggad
    – Villkor för köp och leverans
    – Integration med betalningssystem
    – Integration med molnbaserade bokföringtjänster e.g. e-commerce
    – Löneadministrationsprogram

    Inköp/Embellage
    Vad för typ av maskiner/verktyg/material behöver jag för att paketera på ett professionellt sätt?
    – Hitta grossister/leverantörer av varorna
    – Leverantör av emballage
    – Sköta lager, pack och plock själv eller outsourca?
    – Telefonabonemang?
    – Fraktbolag och eventuella avtal med denna/dessa
    – Profilmaterial

    Affärsplan
    – vem är kunden?
    – hur ser konkurrensen ut och vilken prisbild gäller
    – hur marknadsförs produkterna bäst
    – hur ska prissättningen se ut för att ha utrymme för marknadsföringen
    – realistisk budget för de närmaste 12 månaderna inklusive risken att försäljningen inte vill ta fart
    – vad av teknik etc kan man klara sig utan i börja för att hålla låga fasta kostnader

    ÖVRIGT
    – Bygg rutiner för logistiken, pack och plock
    – Bygg rutiner för returer
    – Bygg rutiner för kundtjänst
    – Bygg rutiner för fel vid betalning
    – Varan slut på lager? Går att beställa ändå eller ej? Rutiner för detta?
    – Logotyp och grafisk profil
    – Se över om du behöver några tillstånd
    – Se över om dina varor behöver lagras på något speciellt sätt

    Cred går till Dancar, FredrikGust

    😎

    #172808
    Dancar
    Deltagare

    Ojoj, den listan kan bli hur lång som helst :). Dock ser den lite olika ut beroende på om man vill starta upp i liten skala som egen företagare eller om man som större företag ska starta upp en butik. Integration till bokföring, löneadministrationsprogram samt maskiner till paketering är kanske inte det första man ska titta på om man inte planerar att gå ut riktigt hårt från början.

    Nedan kommer iaf några av mina punkter gällande att starta en e-handel, sett ur perspektivet att man inte redan har ett stort företag i ryggen och att man redan har en tydlig idé med sin verksamhet.

    TEKNISKT
    – Registrera domän och hosting samt skapa epostkonto
    – Om du inte väljer shared hosting så måste du installera servern (går inte in på det här men räkna med en 15 punkter till att genomföra)
    – Krav spec på den tekniska plattformen
    – Val av teknisk plattform (Open source eller hyrd, vilken leverantör, osv)
    – Design? Bestäm dig och köp/installera (iaf om open source)
    – Eventuell översättning av butiken (om open source)
    – Redigera mallar för automatiska e-postutskick
    – Bestäm vilka keywords ska du använda i din sökmotoroptimering.
    – System för nyhetsbrev?
    – Sociala medier (Facebook, Twitter, Instagram) Integration mot ebutiken?
    – Optimera sidan för SEO (Sökmotoroptimering) baserat på de nyckelord/fraser som bestämdes några punkter här ovan.
    – Lägg in eventuella volymrabatter
    – Skapa kategorier
    – Lägg upp produkterna
    – Fotografering av produkterna
    – Lägg in statistikkod, exemeplvis google analytics
    – Integration av frakt?
    – Testkör sidan och alla funktioner både som gäst och inloggad

    INKÖP
    – Hitta grossister/leverantörer av varorna
    – Leverantör av emballage
    – Sköta lager, pack och plock själv eller outsourca?
    – Telefonabonemang?
    – Fraktbolag och eventuella avtal med denna/dessa
    – Profilmaterial

    TEXTER TILL SIDAN (som ska innehålla de nyckelord/fraser du valt)
    – Villkor för köp och leverans
    – Om oss
    – Kontakta oss
    – Eventuellt bonusprogram för kunder
    – FAQ
    – Produktbeskrivningar

    ÖVRIGT
    – Bygg rutiner för logistiken, pack och plock
    – Bygg rutiner för returer
    – Bygg rutiner för kundtjänst
    – Bygg rutiner för fel vid betalning
    – Varan slut på lager? Går att beställa ändå eller ej? Rutiner för detta?
    – Logotyp och grafisk profil
    – Se över om du behöver några tillstånd
    – Se över om dina varor behöver lagras på något speciellt sätt

    Det finns tusen saker till som man man forstätta att utveckla med men de ovan tycker jag är ganska basic att ha med sig när man öppnar en ny ebutik. Personligen föredrar jag open source du då får mycket mer kontroll själv och kan få din butik att bli precis som du vill. Att det skulle krävas en massa kodande och att man i princip skulle behöva programera tycker jag är en grov överdrift som dock är mycket vanligt förekommande. Däremot blir startstäckan längre, men vill man vara seriös med sin satsning så borde inte det vara något som avskräcker. Men smaken är som baken :)

    #172813
    Skelleto
    Deltagare

    Bra tråd. Detta tackar jag för!

    #172814
    FredrikGust
    Deltagare

    Något jag saknar i nästan alla listor är delar från en affärsplan och sedan givetvis affärsplanen också.

    – vem är kunden?
    – hur ser konkurrensen ut och vilken prisbild gäller
    – hur marknadsförs produkterna bäst
    – hur ska prissättningen se ut för att ha utrymme för marknadsföringen
    – realistisk budget för de närmaste 12 månaderna inklusive risken att försäljningen inte vill ta fart
    – vad av teknik etc kan man klara sig utan i börja för att hålla låga fasta kostnader

    #172818
    Dancar
    Deltagare

    Helt sant Fredrik, håller med till 100 procentenheter. Jag utgick från att det var klart och var mer inriktad på en checklista av själva uppstartsfasen :). Utan affärsplan så är det svårt att få en uppstart av själva verksamheten då man inte ens vet vad det är man ska göra ;).

    #172819
    MaWeMagnus
    Deltagare

    Håller helt med Fredrik här. Huvudsaken i all verksamhet oavsett hur man säljer det (postorder, webshop, butik etc) bör vara affärsidén och lönsamheten. Hur ska du få din verksamhet lönsam? Ehandel är ingen affärsidé, det är ett val av kanal hur du ska nå ut till kunden. Jämför såhär: ”jag ska börja med ehandel” och ”jag ska öppna en affär”. Det är i princip samma sak.

    Men självklart är det bra med en teknisk checklista för att optimera en säljkanal! ;)

    #172853
    jgg
    Deltagare

    Skilj på ”bör” och ”måste”.

    Visst kan man göra långa listor med allt som är bra, men i praktiken blir man tvungen att prioritera stenhårt. Det låter tveksamt att lägga tid på att utreda ”integration med molnbaserade bokföringstjänster” eller ”Facebook, Twitter, Instagram” innan butiken har öppnat. Du kommer att utreda ihjäl dig, medan konkurrenterna plockar dina marknadsandelar.

    En e-butik är en process, inte en produkt (för att travestera Schneier). Allt måste inte vara färdigt när du öppnar butiken. Det blir aldrig ”färdigt”. Det är viktigare att fundera på vad som är absolut nödvändigt. När du kommit ut på marknaden kommer du att få nya tankar kring vad som är viktigt.

    De exakta gränsdragningarna blir förstås situationsberoende. Det är stor skillnad på att driva en webbutik med, säg, akvariefiskar på hobbybasis, jämfört med att skapa en webbkanal för ett etablerat företag.

    #172862
    Dan
    Deltagare

    Amen jgg.

    Min lista hade sett ut såhär, för jag är så trött på att se folk spendera 6-12 månader på att ”starta” utan att ha en enda order och sedan lägga ner när de gjort allt på sina todolistor och sitter med en värdelös produkt eller idé.

    1. Gör den snabbaste lansering av en butik du kan. Tar det mer än 4 veckor från tanke till färdigt bolag med säljbara produkter har du prioriterat fel.

    2. Få din första order

    3. Få din andra order (denna ska inte vara från någon du känner)

    4. Upprepa steg 3 minst tusen gånger

    5. Gör en lista på allt som funkar kasst i din butik och din affärsmodell och justera.

    6. Upprepa steg 3 10.000 gånger.

    7. Gör steg 5 igen

    8. och så vidare

    Om du ej kommer till steg 3 eller 4, har du inte fokuserat på rätt saker. Gör nästa försök där du fokuserar på hur du ska sälja produkter eller varför någon ska vilja köpa dina prylar.

    #172865
    jgg
    Deltagare

    Japp, allt man gör innan man har riktiga kunder är ogrundad spekulation…har jag upptäckt. ;)

    En konkret arbetsmetod som fungerat bra för mig är följande:

    • Skriv upp allt du skulle vilja göra på en lista.
    • Sätt en prioritetsklass på varje uppgift.
      • A: Absolut nödvändigt. Skjuter hellre upp lanseringen än skippar detta.
      • B: Vore väldigt, väldigt bra. Ska absolut försöka hinna med det.
      • C: Trevligt om det hinns med.
    • Radera allt som inte har prioritet A. (Du kan stuva undan det i något arkiv om det känns bättre.)
    • Sortera grupp A inbördes och beta av punkterna i ordning. Klart för lansering!
    #183577
    Jimmy Ostrom
    Deltagare

    Ha Ha Ha hur har jag kunnat missa detta inlägg. Bra skrivit Dan.

    @Dan 75108 wrote:

    Amen jgg.

    Min lista hade sett ut såhär, för jag är så trött på att se folk spendera 6-12 månader på att ”starta” utan att ha en enda order och sedan lägga ner när de gjort allt på sina todolistor och sitter med en värdelös produkt eller idé.

    1. Gör den snabbaste lansering av en butik du kan. Tar det mer än 4 veckor från tanke till färdigt bolag med säljbara produkter har du prioriterat fel.

    2. Få din första order

    3. Få din andra order (denna ska inte vara från någon du känner)

    4. Upprepa steg 3 minst tusen gånger

    5. Gör en lista på allt som funkar kasst i din butik och din affärsmodell och justera.

    6. Upprepa steg 3 10.000 gånger.

    7. Gör steg 5 igen

    8. och så vidare

    Om du ej kommer till steg 3 eller 4, har du inte fokuserat på rätt saker. Gör nästa försök där du fokuserar på hur du ska sälja produkter eller varför någon ska vilja köpa dina prylar.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.