Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Konsult för att öka konvertering?
- Detta ämne har 15 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av Andreas.
-
FörfattareInlägg
-
7 april, 2010 kl. 13:07 #94422MelackDeltagare
Precis som rubriker antyder; finns det någon som har anlitat konsulter för att gå igenom din e-handel och optimera siten för att konvertera mer?
Kort info:
I dagsläget konverterar vi 0.69% och jag tror att VÄLDIGT mycket kan göras på den siffran.
Genomsnittsordern är 2200:- och kring 1500 unika besökare / dag.
Om du inte känner till en konsult, men ser dig själv som väldigt duktig och vill göra en hyggligt grundlig genomgång – pm:a mig så diskuterar vi priser.7 april, 2010 kl. 13:16 #109758DanDeltagareTror du skulle få mycket gratishjälp här om du sade vilken butik det gällde
7 april, 2010 kl. 16:42 #109761MelackDeltagareKan man isåfall ta bort tråden efter ett tag? Vi är en hyggligt känd fysisk butik, och sånt här med hur vi ska få fler kunder att handla kan kännas lite sådär…
7 april, 2010 kl. 19:15 #109763DanDeltagareHmm… tanken är ju att man kan få hjälp av andra i utbyte mot att vi får information som andra sedan kan lära sig av. Så att ta bort tråden är ju inte så produktivt då…
Åtminstone skulle du kunna berätta om din bransch, ni får trafiken och liknande? 0,69% behöver inte vara kass per default.
Vilket program mäter ni besök och konvertering med?
7 april, 2010 kl. 19:29 #109764NicklasDeltagareVarför vill man vara anonym när man vill ha hjälp?
7 april, 2010 kl. 21:51 #109771MelackDeltagareDan: när jag skrev tråden menade jag URL:en. Självklart kan man argumentera för att tipsen inte blir lika kraftfulla utan den visuella delen innebär, men åandrasidan: får man tips så är väl förhoppningen att man korrigerar det som ansetts vara fel och där tappar en url sin kraft. Jag omformulerar frågan:
Kommer du (eller någon annan moderator) lägga tillbaks URL:en med hänvisning till ovan nämda argument?
Nicklas: jag sökte en konsult (dessa är rent först & främst rent juridiskt bundna vid en slags tystnadsplikt). Skillnaden mellan att tala med en person över telefon och att skriva ut allting på ett starkt sökmotoroptimerat ehandelsforum är onekligen snudd på enorm.
Dan #2: Vi mäter konverteringen i Analytics. Självklart kan 0.69% vara helt ok – faktiskt så har jag inte heller sagt något annat. DOCK är jag helt övertygad om att konverteringen kan öka rätt kraftigt. Fireklickindex i min bransch är 1,2% (1,7 gamla kunder).
Alla tips är guld värda. Mycket är under utveckling och mycket är nästan klart. Todo-listan är ohyggligt lång och samtidigt håller vi på för fullt att få upp mer artiklar – alltså vore hintar om vart prioriteringen ska ligga en ren&skär dröm.
Om det finns vänliga själar där ute som vill tipsa: ett stort SEOarbete är på gång, så dessa tips är inte jätteintressanta. Dessutom har SEO inte supermycket med konvertering att göra – vilket grundfrågan gällde. (ja, seo=relevans=bra innehåll=konvertering…)
7 april, 2010 kl. 23:48 #109774GregerADeltagareDet finns kollegor som ibland skriver URL:en med lite extra mellanslag eller www(punkt)doman(punkt)se just för att de inte skall indexeras. Det tycker jag är helt ok.
Jag tittade också snabbt på din site. Den ser helt ok ut, ger ett seriöst intryck … men jag är inte säker på att jag själv skulle köpa en cykel på nätet. Kanske om jag visste exakt vilken modell jag vill ha, men annars vill jag nog provsitta den. Samma sak gäller i viss mån också golfklubbor, och förmodligen även skidor för de som köper sådant. Så det är nog så vi köpare inte riktigt är så pigga på att köpa de produkterna på nätet ännu. 😮
Bra är dock att du håller fram att cykeln kommer monterad o klar – annars hade det varit ytterligare ett hinder.
Sedan noterar jag att det bara är en del produkter som har en beskrivande text. Även om en bild säger mer än 1000 ord så tror jag att det skulle ge lite extra skjuts att tala om vad som är unikt med ”Pinnacle Gold FX Soft” – samt att det är 15 st i ett ”dussin”.
Du kanske också skall puscha mer för att det är fraktfritt – folk har en tendens att glömma det när de ser samma bollar 20:- billigare hos någon annan.
8 april, 2010 kl. 08:12 #109777DanDeltagareEn spontan sak jag tänker på… det är inte så att många av era besökare fönstershoppar för att sedan köpa i fysiska butiken… eller att de kollar öppettider osv för fysiska butiken. Ni har ju ett inarbetat varumärke på så sätt?
8 april, 2010 kl. 09:04 #109779ParvelitoDeltagareAv er har jag ju till och med handlat, på den tiden jag bodde i Skarpnäck. Då var det rätt så bekvämt att styra åt det där hållet när man skulle ha något. Jag är övertygad om att en stor del av era besökare är fysiska butikskunder som sitter och kollar hemma i lugn och ro. Det är definitivt inte fel att de gör det, ofta betyder det att era säljare i butiken kan lägga mindre tid på att sätta sig in i vad kunden skall ha.
Den där tävlingen ni har skulle kanske må bra av att lyftas fram lite, och förtydligas en smula så att man förstår att det är en tävling och vad man tävlar om. Jag är säkert inte målgruppen, men vad är det för speciellt med en Warrior Dolomite, varför vill jag vinna den? Och de som vann en Jofa 8.0.8!, vad vann de egentligen?
När det sedan kommer till hur man skall öka konverteringen är jag kluven, för jag är rätt så säker på att ni skulle kunna konvertera mer genom att profilera tillbehör och rena reservdelar bättre så att landsbygdsborna hittar er. (Förvisso finns det sport- och cykelaffärer där också, men bara max en i varje stad och utbud och prisnivå är där efter). Men en sådan profilering skulle kanske göra att era butikskunder som kommer och handlar stora paket av er, cyklar & slalompaket etc, inte känner sig lika hemma hos er. Man förlorar på gungorna vad man drar in på karusellen.
I övrigt så kanske en mer detaljerad analys av vad besökarna gör på er hemsida kan ge mer kött på benen av vad som lockar kunderna till er, i synnerhet de som kommer till avslut. Det finns en massa saker att kika på som kan bli rätt intressant med så många UB som ni har, t.ex. om en adwordsbesökare konverterar bättre än andra besökare, om kunder som läser era sportnyheter har sämre konverteringsgrad än andra och så vidare.
Den här delen av jobbet med att få en bra E-handel är inte särskilt väl utbyggd på konsultsidan som t.ex. SEO där det vimlar av konsulter som lovar det ena och det andra. Fast det är ju inte antalet UB man lever på, utan vad de handlar. För det mesta får man sätta sig själv och pröva sig fram vad som fungerar just på sin butik.
8 april, 2010 kl. 09:15 #109780MelackDeltagareDan: Visst är det så! Dock gäller det, såklart, enbart i Stockholm. Att konverteringen i stockholmsområdet är lägre än i resten av landet hintar väl ännu mer om att det du säger är en sanning.
Greger, tack! Avsaknaden av texter är resultatet av hastig publicering av produkterna när vi drog igång en ny shop. Alla produkter som publicerats de senaste månaderna har dock texter, så det ordnas gradvis. Angående svårigheten med att sälja vissa sportartiklar – såklart är det så. Men bara till en viss del. Vi är billiga (om man jämför SAMMA produkt, inte budgetalternativ från kedjor) och de allra flesta som handlar kvalitets-sportprodukter har en bra uppfattning om vad de vill ha.
Vi kör en ganska stor adwordskampanj där vi bara fokuserar på produktnamn, och har en snuskigt bra clickrate men fruktansvärt dålig konvertering och det är lite därför jag känner att det finns mycket att göra för att underlätta köp. Rent intuitivt känns det som att folk som söker på en specifik vara (och också ofta väldigt specificerat, typ ”7 växlar”) är sugna på att köpa cykeln – och ändå konverterar vi inte.
För att ytterliga bevisa att du har så otroligt rätt kan jag säga att hockeyprylar, där kunderna VERKLIGEN vet vad de vill ha konverterar riktigt jäkla bra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.