Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › förhandla med leverantörer
- Detta ämne har 13 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av hogmalm.
-
FörfattareInlägg
-
1 april, 2012 kl. 10:31 #97787hogmalmDeltagare
Hejsan.
har lite funderingar kring hur man ska förhandla med sina leverantörer på bästa sett. min fråga är hur jag ska veta ifall marginalerna på mina produkter är ok? ska verka inom heminredning och låta mina leverantörer skicka ut produkter till kund. med tanke på att jag slipper hålla lager så förstår jag ju samtidigt att provisionen blir lägre.
men hur många procent av det jag säljer är rimligt att jag ska få?
självklart så förstår jag att det inte finns exakta siffror men på ett ungefär.finns det någon bra informationssida som ni vet?
1 april, 2012 kl. 10:45 #141134MacondaxDeltagareEtt sätt att hålla koll på vilka marginaler som är kutym i just din bransch, är att studera årsredovisningarna för dina konkurrenter. Med hjälp av dessa siffror kan du räkna ut vilken bruttomarginal konkurrenten har (generellt), vilket bör ge en fingervisning om inom vilket spann marginalen bör ligga.
Skall leverantören hålla dig med dropshipping (direkt leverans till slutkunden), så sjunker marginalen garanterat. Leverantören gör mer arbete, och volymerna blir mindre per sändning (ex. så köper inte en slutkund 100 kuddar, men du som återförsäljare skulle kunna göra det). Större kvantiteter är (nog) det vanligaste argumentet till att förhandla med leverantörerna…
1 april, 2012 kl. 11:04 #141135Per NilssonDeltagareJag har inte så många grossister kvar längre men jag brukar kolla med utländska grossister och jämföra deras priser med den inhemska.
Oftast så är de utländska grossisterna mer prismedvetna och ligger på en skäligare marginal än vad de svenska grossisterna gör.
Ett mardrömsexempel från knivbranschen är en svensk grossist som lade på 60 procent på tillverkarens återförsäljarpris. Utländska grossister hade ett påslag på cirka 12 – 20 procent.
Den grossisten får inte sälja en skruv till mig längre, än mindre knivar.
Men eftersom din grossist adderar ett grymt bra mervärde på sina tjänster så tycker jag nog att denne gott kan ta bra betalt. Det är ingen gammal kartongflyttare.
Försök att dela upp de olika påslagen i olika kategorier så att du får ett hum om hur mycket tjänsten kostar dig respektive hur mycket varan kostar dig. På så sätt kan du överblicka det hela bättre och sätta det i relation till din egen verksamhet.
1 april, 2012 kl. 11:23 #141136hogmalmDeltagaredet var ett smart sätt att kolla upp marginalerna på jag fick mail av en leverantör som erbjöd 40 % om jag håller lager och 30 % ifall dom sköter allting. alltså frakt direkt till slutkund. inga fraktavgifter till mig. sj tycker jag nog att det ska vara 10 % upp på båda. om det ska bära sig ekonomiskt. några tankar runt mitt tänkade?
1 april, 2012 kl. 11:38 #141137Jacob BDeltagare@hogmalm 39944 wrote:
det var ett smart sätt att kolla upp marginalerna på jag fick mail av en leverantör som erbjöd 40 % om jag håller lager och 30 % ifall dom sköter allting. alltså frakt direkt till slutkund. inga fraktavgifter till mig. sj tycker jag nog att det ska vara 10 % upp på båda. om det ska bära sig ekonomiskt. några tankar runt mitt tänkade?
Beror helt på vad det är för produkter, men om vi bortser från den viktiga punkten så känns väl 30 % när man slipper hålla lager helt okej.
Sedan kan du ju påverka dina marginaler genom priset du tar ut.
Givetvis ska du dock försöka förhandla – kanske vågar du garantera leverantören en viss volym?
1 april, 2012 kl. 11:44 #141138hogmalmDeltagarei detta fall är det svårt att gemföra med andra. det är svenska formgivare som designat och har egen tillverkning, så någon konkurens har dom inte på det sättet, dom har sin egna stil. men ska försöka förhandla upp det lite mera. känns fel att bara acceptera ett som man får. fick 45 % utav en annan leverantör som ger samma tjänst. ett bud som jag sj tycker är bra
1 april, 2012 kl. 11:51 #141139hogmalmDeltagaremed tanke på att dom säljer väldigt exklusiv inredning med väldigt höga priser så är inte kundgruppen så värst stor. men när man väl får sålt något så inbringar det ju en del. som du säger så kanske 30 % är helt ok, man kan ju alltid förhandla om senare. i förhoppning att försäljningen går bra. sitter ju inte i bästa förhandlings position nu :confused:
1 april, 2012 kl. 11:59 #141140hogmalmDeltagaremed tanke på att dom säljer väldigt exklusiv inredning med väldigt höga priser så är inte kundgruppen så värst stor. men när man väl får sålt något så inbringar det ju en del. som du säger så kanske 30 % är helt ok, man kan ju alltid förhandla om senare. i förhoppning att försäljningen går bra. sitter ju inte i bästa förhandlings position nu :confused:
1 april, 2012 kl. 12:18 #141141ParvelitoDeltagareAvkastningen skall ju alltid jämföras med risk och arbetsinsats. Ingen risk, ingen arbetsnsats = ingen marginal alls.
Spontant känns 30% som rena fyndet, de allra flesta affilliates jobbar med 10-15% provision.
1 april, 2012 kl. 12:44 #141142hogmalmDeltagarekul att man gjort ett fynd då men jag skickade ändå tillbaka och krävde 35 %. det enda man kan få är ju ett NEJ…. arbetsinsatsen kommer ju ändå bli hög. jag vill hellre lägga all min tid och pengar på marknadsföring,seo,bloggar,satelitsidor,annonser,mm allt som kan dra kunder. men någon risk vill jag ej ta än då min erfarenhet är allt för minimal. sen kan jag inte ha deras produkter på lager heller, det skulle bli allt för kostsamt för mig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.