Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hjälp med trilskande kund
- Detta ämne har 49 svar, 26 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
15 april, 2011 kl. 20:29 #95895PrylKungenDeltagare
Jag behöver lite hjälp hur jag ska tackla en kund som hotar med allt från KO till Polis.
För att göra historian kort ( jag kan lägga upp en lång version om det behövs).
Jag har en kund som handlat en mediaspelare genom mig, han köpte varan den 4/4.
Den är betald och klar via PayPal samma dag.
Jag lägger ordern hos min leverantör ca 20min efter att betalningen är bekräftad.
I onsdags 13/4 får jag ett mail från köparen som undrar när den kommer och om det är kina shipment på spelaren så vill han inte ha den längre.NU kommer kruxet..
Jag svarar köparen att den är skickad och att den sänds från Asien.
Köparen svarar:Jag vill avbryta ordern, för 10 dagar från SHIPPED och fortfarande inget…. det är inte bra nog (när det kostar ca dubbelt så mycket som jag själv kan köpa den för från Hong Kong).
Jag hoppas du läser detta och snabbt skickar tillbaka mina pengar via paypal, så jag slipper ta det via paypals resolution centre (fredag, om jag inte hör något från dig innan dess)… för jag tänker inte jaga dig med mer mail, och inte heller i telefon.
Jag är inte intresserad av att betala någon framtida fraktkostnad heller, och är denna ”I lager”-spelare på väg till mig från Asien… och dyker upp om någon vecka… så skicka över pengar extra så skickar jag den vidare till dig (annars låter jag bli att hämta ut den).
”
Order lagd innan kl. 14.00 avseende Produkter och Tjänster i lager, avsänds normalt samma dag. Beställd vara som tillfälligt är slut, restnoteras och skickas senast fem arbetsdagar efter produktens ankomst.
Vissa varor sänds direkt från våra leverantörer i Asien och normalt har du varan inom 2-3 veckor. I enstaka fall kan det dröja lite längre men då kontaktar vi dig. /Vissa asien paket kan tyvärr fastna fastna i tullen, men det händer väldigt sällan.
”Jag svarade:
Det står klart och tydligt att ”Vissa varor sänds direkt från våra
leverantörer i Asien och normalt har du varan inom 2-3 veckor. I
enstaka fall kan det dröja lite längre men då kontaktar vi dig.”2-3 veckor är ARBETSDAGAR. Posten kommer ej på helger så vitt jag vet,
gör den det hos dig?
Det har inte tagit över 3 veckor än så du har inget för att anmäla
till PayPal.
Det står klart och tydligt i Leverans& Köpvillkor.
Du kan även läsa punkt 6 i villkoren.Du har väl läst dessa villkor innan beställning?
Får svaret:
Jag står fast vid mitt beslut… jag skall ha mina pengar tillbaka.
Nu hittar jag inte det exakta svarsmailet men..
Jag svarade att jag tror att det står i beskrivningen på varan att sänds från Asien. Vilket efter koll inte stämde, jag har helt enkelt missat denna viktiga info, ber om ursäkt till kunden om missad info och lägger till det i beskrivningen på en gång. Och att det är 2-3 veckor i arbetsdagar för leverans. Samt, ställer lagersaldo till 0 tills vidare.
Får svaret:
1. Det står ”I lager” när jag beställer.
2. Det står ”I lager” 1 vecka efter du skickat ”SHIPPED” till mig, så varför skall jag reflektera över i om du har andra kunder än jag (och hur det skulle kunna påverka mig… jag fick SHIPPED 1 vecka innan I LAGER blev OUT OF STOCK)… när det fortfarande fanns i lager 7 dygn efter du ”skickade”.
Menar du att du svarar ”skickat” automatiskt och sedan kollar igenom ordrar i mån av tid?Jag tror att du nog vet att posten levererar inte någonstans i Sverige under helger, och det är inte vad jag skriver heller (men du kanske bara ville vara spydig?)… jag skriver att jag har väntat 10 dagar från ”SHIPPED I LAGER”, och då förväntar jag mig att det kommer inom 5 arbetsdagar.
3. Förresten… har du läst punkt 5 i DINA Villkor själv??
”*5. Leveranser*
Order lagd innan kl. 14.00 avseende Produkter och Tjänster i lager, avsänds normalt samma dag.
”Finns det något sätt där för mig att tolka att det skulle skickas från Asien?
Menar du på något käckt sätt att mellan 08.17, order mottagen…. och 08.39, shipped så hade du kontakt med Asien och dom svarade dig på sin kvällstid och sprang iväg och skickade paketet med en gång?
22 minuter….
Jag brukar få vänta dagar från Order till Shipped, när jag själv beställer från Asien… 22 minuter, rekord!!Förklara för mig hur…. ”Shipped, från lager” 1 vecka innan ”out of stock” innebär att det kommer att skickas från Asien… där det inte finns tvivel om att man skall förstå att ”i lager” innebär ”hos leverantören”… DÅ hämtar jag ut paketet när det kommer och skickar det till dig, enligt villkor 9 (”ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för frakten.”)
Svarar att jag ber om ursäkt för missad info om Asien och får detta tillbaka:
Oj mitt fel mitt fel eller…?
Så du TROR att det står i beskrivning att det levereras från Asien?
Du är inte säker…. fast än du ändrat nu idag, till det?Fy fan för cache´s va?
Du grabben…. du sitter och ljuger mig rakt upp i ansiktet…. och
bevisen för det får du aldrig bort från internet.
Pengarna tillbaka imorgon… med ersättning för dina lögner…. eller allt går till KO (till att börja med)… om du sedan vill ha den vidareskickad till dig så skickar du över pengar för frakt med.Jag skiter i vad för system du använder dig av… skaffa riktigt/bättre eller lägg ner.
Med ditt resonemang så kan alla alltid skriva i lager… för har dom inte i eget lager så finns det i leverantörens lager… besinningslöst.
Ja, klart och tydligt att Vissa paket sänds från Asien…. men jag ser inget hos dig som inte är ”i lager”… och då borde det väl stå ”alla varor sänds från Asien”? eller skall vi konsumenter gissa oss till vad som är i lager hos dig och vad som är i lager hos leverantör?
Nu går jag till sängs…. hör av dig innan kl 12 imorgon (middagstid)…
och spara lögnerna till någon annan….Nu lackade jag nästan ur och skickade lite laglänkar.. Ons 2011-04-13
Ja, jag TRODDE att det stod så redan, kollade upp det och såg att det var missat och la till det.
Dock är varan tagen ur sortiment då det finns nyare modeller.Det är dock mycket på sidan som uppdaterats sedan 2:a april..
Men saken är den att du får inga pengar tillbaka förrens varan är retunerad. DET står klart i villkorens punkt 9.
Det blir en motanmälan för stöld om du ej retunerar varan först, jag kan inte vara säker på att du retunerar varan.Punkt 9.
9. Ångerrätt och Öppet köp
Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för frakten. För de av våra varor som klassas som elektronik gäller ångerrätten endast om förpackningen är obruten.Om distans- och hemförsäljningslagen – Konsumentverket
Som du ser, du HAR godkänt retur av varan EFTER att du TAGIT EMOT den samt att DU betalar returfrakt.
Det är lagstadgat att köparen betalar returfrakt.
Så, varan först, pengar sedan.Sen kommer du inte långt med HOT, du har godkänt dessa villkor då du handlade genom mig, det kommer du inte ifrån.
Och som du kan läsa här: Om e-handelslagen – Konsumentverket så uppfyller jag dessa krav.
Sen så sänds inte alla varor från Asien, det mesta sänds från mitt lager här hemma.
Läs på om Distanslagen och e-handelslagen innan du hotar med anmälan.
Fick inget svar så idag 2011-04-15 mailade jag honom och frågade när jag skulle få tillbaka varan.
Fick svaret:
Tja… allra först skall jag ha svar från konsumentrådgivningen och skatteverket… och troligtvis sedan blir det kontakt med polisen.
Om dom inte kommer att bry sig något om det så behöver paketet ändock först komma (vilket det ännu inte har gjort).
Om paketet fastnar i tullen så kommer jag givetvis berätta för dom om situationen, och självklart kommer jag inte att betala någon tullavgift för det. Då lär ju paketet aldrig komma fram.
Om paketet kommer fram innan alla turer är avklarade så kanske jag måste vänta till innan sista dagen för att hämta ut, och om alla turer blir avklarade innan sista dagen så är det beroende på myndighetsbeslut hur det blir.Bättre besked än så kan jag inte ge dig i dagsläget i.a.f..
Svarade att han fårr vad som gäller på Konsumentverket via länken jag skickade.
Skatteverket, ja.. Jag är registrerad för F skatt och moms 2010 09 så ?
Polisen? Ja, vad ska dem göra han har ju godkänt ett leveransvillkor?Usch och uj.. vad lång det blev..
Men vad tycker ni att jag ska göra nu?
Jag vet ju och erkände missen med Asien leverans i texten.
MEN han har ju godkänt villkoren innan han handlade?Hjälp emottages tacksamt.
/Håkan
15 april, 2011 kl. 21:09 #121873ParvelitoDeltagareEtt ärligt svar är: Skyll dig själv när du håller på med dropshipping från Asien. Du kommer att ha minst en sån här kund varje vecka, vänta bara till veckorna före jul om inte annat. Eller kanske veckorna runt det kinesiska nyåret…
Skall det vara så svårt att be kineserna skicka ett 20-pack till dig som du kan skicka ut här i Sverige, tullade och momsade så att kunderna har sina saker 1-2 dagar efter att de har betalat?
När det gäller kunden så är det väl bara att betala tillbaka slantarna och be honom skicka tillbaka prylen till dig när den dyker upp. Han har ångrat sig, och inte blivit informerad om att det tar flera veckor att få sin sak. Det enda du vinner med att fortsätta bråka är att du får dåligt rykte. Se det här som lärpengar och fundera över affärsmetoden. Fortsätter kunden bråka dyker säkert som amen i kyrkan farbror Skatteverket och Tullverket upp för en liten revision för att se att allt står rätt till.
15 april, 2011 kl. 21:26 #121875PrylKungenDeltagareJag uppskattar ditt svar Parvelito men jag har enbart MP spelare och 1 surfplatta som dropship.
MP spelare för att dessa kan jag inte hålla samma takt som alla uppdateringar kommer, skulle jag köpa in 20st så blir det Tradera utrop 1kr på 17..
Surfplattan enbart för att de själva vill byta ut OS i den.. (just nu 2.2)Denna MP5 spelare han köpte är inte direkt en $1 item även som drop..
Men enligt lag så ska jag inte betala tillbaks någonting förrens jag har varan hos mig igen.Vilken butik krediterar en köpare utan vara?
Säg till om ni vet nån så ska jag skapa ett imperium med okrediterade varor!Läropengar in my ass!
Ingen vara inga pengar!
Det vet han, han har godkänt villkoren.Vad jag vill veta är om han har nått att komma med när det gäller Polis, skatteverk, eller liknande.
Skatteverk, ja av får veta att jag är reggad för moms i September förra året..
Polis.. Jadu.. Inget
KO: Inget15 april, 2011 kl. 21:28 #121876ParvelitoDeltagareMed den attityden så behöver du ingen hjälp härifrån, du är ju bäst i världen…
15 april, 2011 kl. 21:32 #121878PrylKungenDeltagareNej..
Men om hans hot kan leda nånstans..Ta det inte som ett diss Parve!
15 april, 2011 kl. 21:44 #121879MysticaDeltagareJag är nog med på parvelitos sida dock så tycker jag kanske inte att du skall skylla dig själv. Kunden i detta fallet har inte alla hästarna i stallet med sitt beteende. Sen som personal på din egna ebutik så kanske du skulle enligt min mening bemött kunden utan några egna agressionsutformade meningar. Förvånandsvärt ofta blir kunderna snälla om du svara snällt tillbaka på arga mail.:o
Själv skickar jag inte tillbaka pengar utan att ha fått varan i retur. Men däremot om du betalar tillbaka kunden är det du som kan göra polisanmällan för stöld med Ebreven som underlag. Se bara till att kunden enligt dina instruktioner måste skicka paketet spårbart ex genom att du skickar ut en färdigfrankerad fraktsedel från valfrit speditionsbolag. kunden klistrar på detta på varan och lämnar ifrån sig den.
15 april, 2011 kl. 21:54 #121880PlastskivorDeltagareJag skulle vilja läsa den långa versionen..
15 april, 2011 kl. 21:55 #121881ParvelitoDeltagareDet enda i myndighetsväg hans hot kan leda till är om du inte har full koll på moms, tull och liknande. Får Skatteverket och Tullverket anmälningar så brukar de göra revision. Även om allt OK tar det tid att svara på frågor och presentera alla papper i en oklanderlig ordning.
Vad som är värre är väl om vederbörande börjar dissa dig på sajter som Prisjakt, Rejta, Reko och allt vad de heter. Den som Googlar dig får snabbt upp den historien, och det kostar åtminstone en massa tid till att svara på frågor, och troligen också en och annan missad order.
Reklamerar han det hela till Paypal är sannolikheten stor att han får tillbaka sina pengar ögonböj, och du får ett krav på de pengarna plus en avgift från Paypal.
Som jag ser det har du inte mycket att vinna på att bråka med kunden. Slår man ut det du tjänade på att sälja den där manicken på antal timmar du lagt ned, så är det inget vidare redan som det är.
Att skylla på något finstilt i försäljningsvillkor håller inte i t.ex. allmänna reklamationsnämnden. Kunden har näst intill alltid tolkningsföreträde för sin version av hur de uppfattade köpet, så där får man också smisk på fingrarna om det hela hamnar där.
Som läget är nu är det väl inte helt lätt att komma överens med kunden, men jag tror du har allt att vinna på att försöka visa lite mer kompromissvilja och få en snabb lösning på det hela. Manicken lär väl dyka upp snart, och då om inte förr kanske ni kan komma överens.
15 april, 2011 kl. 22:05 #121882PrylKungenDeltagareTack Mystica
Jag vet att jag kunde bemött honom snällare, men tyvärr öppnade han hotfullt och som människa så svarade jag tillbaka. Ja, jag vet att ”kunden har alltid rätt” men ta mig fan om jag ska låta han få rätt nu.. Han vill ju även ha ersättning för att jag missa infon (ljugit i hans mening), info som jag rättade till och bad om ursäkt för.
För det är ju mer eller mindre där det ligger nu.
Han SKA ha pengarna tillbaka och sen ”kanske” han returnerar varan..Rent spontant känner jag att han har säkert hittat liknande spelare för dropship pengar och känner sig lurad, ja visst, jag lägger på moms plus 20-25% vinst…
Hitta samma sak någon annanstans och köp den, jag hindrar inte dig, men nu köpte du den hos mig..Jag kallar det bedrägeri, jag vill nästan att polisen blandar sig i och får tyst på en sån kille.
Han KAN ju inte få rätt, godkända villkor är godkända..Fan, ville mest få ur mig lite känslor om denna människa, och ventilera till er.
Det lär ju inte vara första som klagar..Och som en liten extra surprise..
Hej, L. O. Jag vet att du hittat mig på ehandel.se låt nu lagen ha sin gilla gång.
/Håkan
15 april, 2011 kl. 22:09 #121883PrylKungenDeltagare@Plastskivor 18591 wrote:
Jag skulle vilja läsa den långa versionen..
Haha!
Ja det kan du väl få.
Nu blev ju det här en ganska lång version, med lång var tanken att mina kommentarer om det hela skulle platsa mellan mailen..Vill du ha så säg till.
-
FörfattareInlägg
- Ämnet ”Hjälp med trilskande kund” är stängt för nya svar.