Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Fakturera privatperson + Kreditupplysning
- Detta ämne har 39 svar, 24 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 2 månader sedan av Dartbutiken.
-
FörfattareInlägg
-
16 september, 2011 kl. 22:26 #96358FlugfiskekompanietDeltagare
Fakturera privatperson + Kreditupplysning
God kväll!
Jag har en kund som har skickat en beställning på strax över 17 000kr som vill ha detta mot faktura.
Eftersom det är väldigt mycket pengar för mig som liten e-handlare tänkte jag nu få lite hjälp från er!Scoring är uppdelat från 1-10 där 1 är svag kreditvärdighet och 10 är mycket god kreditvärdighet.
Kommer köra igång med Klarna men idag fakturerar vi själv.
Skulle ni fakturera kunden?
Jag tycker själv att det ser bra ut men 17 000:- vill man inte bli blåst påEnl kredit upplyningen ser det ut så här
Civilstånd: Gift
Scoring
Scoring
Scoringvärde 7
Kommentar Kreditvärdig
Information
Inkomst senaste taxeringsåret Summa (SEK)
Sammanräknad Inkomst 164 443 (13704 / mån)
Inkomst av Tjänst 217 008 (18084 / mån)
Fastighetsinnehav
Innehav av fastighet Nej
Betalningsanmärkningar Antal Summa (SEK)
Anmärkningar – 0
Utmätning Nej
Skuldsanering Nej
Skuldsaldo Antal Saldo (SEK)
Totalt – 017 september, 2011 kl. 07:53 #126860pyhobbyDeltagareJag har ingen erfarenhet av att tyda kreditupplysningar själv, det finns säkert många andra här som kan hjälpa dig.
Man ska ju dock inte glömma bort risken att det är någon som beställer i någon annans namn/personnummer. 17.000kr är nog ingen orimlig summa egentligen för en flugfiskefantast, men du kan ju vara lite extra uppmärksam på om personen har ett efternamn likt Johansson, Svensson etc. Detta i kombination med en adress i tex Malmö skulle få mig att bli lite misstänksam.
17 september, 2011 kl. 08:32 #126861MacondaxDeltagareNågra handfasta tips, som jag baserar mina analyser av kreditupplysningar med (jag skickar uteslutande faktura till kunder, där det inte alls är ovanligt att beloppet springer över 10 000:-).
– Har kunden betalningsanmärkningar?
– Vilken taxerad tjänsteinkomst har kredittagaren?
– Är beställningens storlek rimlig, i förhållande till månadslönen (hur mycket pengar kan kunden tänkas ha över, när alla fasta boendekostnader är betalda)?
– Vad säger magkänslan? Bra eller dålig?Man skall inte riktigt stirra sig blind på just tjänsteinkomsten (eller total inkomst), det finns trots allt människor som sitter med större sparade kapital, för att kunna göra liknande ”investeringar” i sina hobbies.
En annan sak att tänka på, precis som pyhobby är inne på, Vad heter kunden? Vart bor kunden? När är kunden född? Har kunden ett vanligt svensson-namn, bor i t.ex. Malmö och är född efter 1985 skulle jag börja fundera på om detta inte var för bra, för att vara sant.
EDIT: Har du tidigare haft någon/några beställning/beställningar som är i denna storleksklassen, eller hur är 17 000:- emot snittordern?
17 september, 2011 kl. 08:42 #126862NicklasDeltagareDet finns massor av bolag som köper fakturor om du känner dig osäker.
Kolla med typ sveaekonomi eller liknande om de köper fakturan av dig så slipper du risken men blir av med en del av kakan.17 september, 2011 kl. 09:10 #126863GregerADeltagaremen du kan ju vara lite extra uppmärksam på om personen har ett efternamn likt Johansson, Svensson etc. Detta i kombination med en adress i tex Malmö skulle få mig att bli lite misstänksam.
Jag heter Andersson och bor i Malmö 😮
Det är egentligen en stor summa för den inkomsten, men om det är en yngre person som bor hemma så är det i alla fall fullt rimligt.
Titta på ordern om grejorna som beställts passar ihop, så att det inte bara är plockat en massa dyra grejor.
Ett samtal till personen kan också vara en bra idé. Börja med att säga att du fått en beställning och att du bara vill kontrollera att det är personen i fråga som beställt det, eftersom det finns en o annan som beställer i andras namn.
17 september, 2011 kl. 09:22 #126864pyhobbyDeltagare”Jag heter Andersson och bor i Malmö”
Det är bara att flytta, med det namnet kan du bo i en by med max 32 personer för att vara på den säkra sidan;)
Det finns gott om prylnissar inom flugfisket så summan behöver inte vara orealistisk tycker jag. Jag känner folk som gladeligen lägger massvis på nya spön och rullar även att det egentligen inte finns utrymme.
De allra flesta som håller på med flugfiske (mig själv inräknat) vet ju att dyra spö fångar mest fisk:D17 september, 2011 kl. 09:25 #126865fotofyndetDeltagare@GregerA 24152 wrote:
Ett samtal till personen kan också vara en bra idé. Börja med att säga att du fått en beställning och att du bara vill kontrollera att det är personen i fråga som beställt det, eftersom det finns en o annan som beställer i andras namn.
På en order i den storleksordningen så skulle det bli mitt tips också. Ring på hemtelefonnumret isf, att regga ett kontantkort i nån annans namn misstänker jag är inget större problem. Då ser det bra ut om butiken skulle vilja kolla vem som är innehavare av numret som aviseringen går till.
17 september, 2011 kl. 10:12 #126868nmnDeltagareSkicka mot postförskott om du är osäker, kostar inte så mycket i sammanhanget.
Jag hade mailat kunden tackat för ordern och sagt att så stora order skickar vi mot postförskott. Är detta ok, så står vi för pf avgiften och fraktkostnaden. Antingen så blir kunden glad för att slippa frakten eller så hör du aldrig av honom igen och då var det en som inte tänkte betala. Sedan finns det de som börjar argumentera och då kan du också vara rätt säker på att de inte tänkt betala.
17 september, 2011 kl. 10:43 #126870FlugfiskekompanietDeltagareMagkänslan säger att jag inte kommer få pengarna, men hjärnan säger till mig att sälja!
Varför ska jag ha en webbutik om jag inte säljer till kunderna? Det e inte lätt att ha en mage som vill något annat än hjärnan!:confused:
Precis som pyhobby säger finns det gott om prylnissar inom flugfisket.Jag var lite otydlig igår. Det var två olika order som kom från samma person.
Order 1
Dyraste flugspöet
Order 2
2st jackor
1st storlek L
1st storlek XL.
I order två har kunden även valt att få sakerna levererade till en annan person.Kunden heter inte Andersson och bor inte i Malmö.
Kunden kvinna född 65, bor i Mölndal, leveransen ska till en person som är född 75 och bor i Kållered.
När jag sökte efter personen på hitta.se så har personen 11st mobilnr reggade på sig och 1 fastnr, ringde till kunden men hon var inte hemma förrän kl 16.Låter hon trevlig och det är så att det är hon som beställt så skickar jag.
Får bli läropengar och en ansökan hos Baltic inkasso om det skiter sig17 september, 2011 kl. 11:02 #126871NO LINGODeltagareJag hade aldrig skickat utan förskottsbetalning eller mot postförskott om jag hade varorna i eget lager men det är jag det. Min erfarenhet är att du inte kan lita på någon. Upplägget med olika leveransadresser och olika storlekar på plaggen i beställningen luktar skumt. Det finns massor av folk (inte bara i Malmö) som livnär sig på att ta upp beställningar från mindre nogräknade och sedan lura företag på dessa varor. Vi har råkat ut såna bedrägeriförsök massor av gånger och därför har vi valt att bara skicka egna fakturor till stat, kommun, landsting och riktigt stora företag. Alla andra får snällt finna sig i att bli granskade och godkända av Klarna eller betala på annat sätt. Jag ser ingen anledning till att riskera mina pengar för att inte stöta mig med kunden. Mitt råd blir att prata med kunden, förklara situationen och be om förskottsbetalning första gången. Sköter han det så får han sen handla mot kredit. Om han inte köper det så vill du ändå inte ha honom som kund. En fruktsam affärsrelation måste ju gå åt båda hållen.
http://www.billigaarbetsklader.se/kortbedragare-gore-sig-icke-besvar-n-64.aspx
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.