Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Fakturera själv eller anlita?
- Detta ämne har 24 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 7 månader sedan av Prix.
-
FörfattareInlägg
-
22 maj, 2011 kl. 13:31 #96041PrixDeltagare
Någon som valt att själv skicka ut fakturerna istället för att anlita t.ex. klarna? Vad är föredelen & nackdelen? Driver ni vidare ”ej betalande kunder” själva?
Ni som har en sådan här lösning, varför? (Tiden är viktigt förstår jag men det kostar ju en del). Tänker mest på lite mindre eller nyuppstartade e-butiker som borde tjäna på att skicka ut den själv?
Blir det fler ”icke betalande kunder” om man sköter det själv?
(Är medveten om att det finns antagligen flera trådar angående detta men då sökfunktionen vägra att föra mig till annat än startsidan för forumet så postar jag en egen tråd.)
22 maj, 2011 kl. 13:47 #122947ParvelitoDeltagareJag gör det själv, och det är närmast äckligt lönsamt att själv ta hand om fakturaavgifter, påminnelser och inkassoavgifter vid sidan av dröjsmålsränta. Helt klart är faktura, påminnelse och inkasso det mest lönsamma produktsegmentet jag har. Om det tar tid? Njae, inte så mycket om man jämför med vad det tar att hålla koll på att den man lejt ut det hela gör rätt. Och den timmen i veckan det tar har man bra betalt för.
22 maj, 2011 kl. 14:24 #122954RikardDeltagareVi hade tidigare faktura i egen regi (och har fortfarande till viss del). Nu kör vi dock Klarna på alla nya kunder och i så hög utsträckning det går på befintliga kunder. Jag skulle sammanfatta fördel/nackdel såhär:
Plussen:
+Tiden det sparar att slippa skapa fakturor, pricka av inbetalningar, bevaka obetalda fakturor, samtal från kunder som inte kan betala i tid.
+Risken försvinner helt. Klarna köper fordringen (eller mer korrekt gör avtal med din kund från början) så du får alltid betalt, det är skönt att veta när man ska räkna på en affär.
+Du kan bokföra 1 transaktion mot Klarna per vecka istället för varje faktura som du behöver göra om du fakturerar själv. Det är rejält med arbete om du räknar att cirka 50% av order är fakturaorder.
+Kostnaden för fakturering i egen regi ökade rejält 2011 då vi krävs att skicka ut omfrågandekopior på samtliga kreditupplysningar. Dvs besparingen mot att välja Klarna, Svea eller Payport minskar.Minussidan:
-Kostnad, helt klart är det inte inte gratis att använda sig av dessa fakturalösningar.
-Påminnelseavgifter och inkasso försvinner, och precis som Parvelito skriver så finns det bra ekonomi i detta.
-Svårare att styra vilka kunder som ska få handla mot faktura. Du kanske har en superbra kund som har taskigt förflutet och inte accepteras av fakturatjänsten medan du med egen fakturering kan styra själv.22 maj, 2011 kl. 14:45 #122957PrixDeltagareDet låter lite som att +/- tar ut varandra till slut. När man skickat ut påminnelsen och sedan ska driva till inkasso, då anlitas väl ett inkassobolag men man har rätt att göra pålägg för de utgifterna?
Parvelito: Hur löser du de nya kraven på omfrågandekopia? Har du satt upp någon struktur angående upplysningarna, det måste kosta en hel del att göra en frågan på en ny kund som köper för 50 Men köper dem för 2000 :- kanske det är värt de. Även så en kund som handlar för 1000 månad 1 kan gå igenom och när han återkommer månad 8 för ett köp på 1500 så undrar jag om du gör ytterligare en kontroll eller förutsätter att allt fortfarande är i sin ordning hos kunden?
22 maj, 2011 kl. 14:45 #122958ParvelitoDeltagareDu kan bokföra 1 transaktion mot Klarna per vecka istället för varje faktura som du behöver göra om du fakturerar själv. Det är rejält med arbete om du räknar att cirka 50% av order är fakturaorder.
Ett tips för dig och andra är att arbeta med dagliga journaler i bokföringen istället. Jag bokför all försäljning under en dag i en journal, och sedan får jag göra en journal för allt som betalats via bankgirot, en för kortbetalningarna och en för Payson. SPCS gör allt det där åt mig om jag bara berättar vad som betalats vart, och jag utgår från att andra bokföringsprogram har liknande funktioner.
22 maj, 2011 kl. 14:51 #122959ParvelitoDeltagarePrix: Jag köper mina omfrågningar via Justitia, och de skickar ut kopian. Jag hamnade på strax över tian i avgift för det per omfrågning efter en del förhandlingar. Jag debiterar 29kr i fakturaavgift, och då får man en faktura på 30 dagar.
Jag kollar varje köp, om de inte ligger nära varandra i tid och är ett naturligt följdköp. Fakturaavgift debiteras också. Lever med lite planer att fakturor över ett visst belopp blir utan fakturaavgift, om det går att lösa tekniskt.
Inkasso sköter jag själv. Det är väldigt bra betalt med 160kr i inkassoavgift (som inte är momsbelagd) för att skicka ett ärligt argt brev till någon som inte har betalat.
22 maj, 2011 kl. 15:46 #122962martinkilandDeltagareParvelito: Vad har du i kreditförluster på ett år, mellan tummen och pekfingret?
22 maj, 2011 kl. 16:34 #122967ParvelitoDeltagareFörra räkenskapsåret blev det väsentligt mindre än 0,10% av omsättning på fakturorna, i år ser det ut att hamna runt 0,03 – 0,04%. Det är med andra ord försumbart.
22 maj, 2011 kl. 18:59 #122975RikardDeltagareMen fortfarande behöver du pricka av alla inbetalningar och boka dem. Eller åtminstone är det vad min ekonomibyrå menar. Sen kan du ju koppla ekonomisystem mot banken. Nu har vi order och fakturahantering i shopen men med lite volym så hamnar du väl på runt 2% plus några kronor hos Klarna/Svea och då blir du av med risk och hantering. Jag har svårt att räkna hem fakturor i egen regi trots mycket automatiserat.
Vi har iofs högre andel förluster än vad du har, intressant att höra vad standard kan vara. Förmodligen ligger du lågt här.
@Parvelito 19810 wrote:
Ett tips för dig och andra är att arbeta med dagliga journaler i bokföringen istället. Jag bokför all försäljning under en dag i en journal, och sedan får jag göra en journal för allt som betalats via bankgirot, en för kortbetalningarna och en för Payson. SPCS gör allt det där åt mig om jag bara berättar vad som betalats vart, och jag utgår från att andra bokföringsprogram har liknande funktioner.
22 maj, 2011 kl. 19:19 #122976ParvelitoDeltagareJag hämtar listan från bankgirot via Internetbanken varje dag runt 16:00, och skriver sedan av fakturanumren från den i en journal och bokför. Det tar så här års runt 2 minuter att göra, runt jul fem minuter, men det är ju allt som behöver göras. Om din ekonomibyrå tar väldigt mycket mer tid på sig så tror jag att de skall gå en ”Berras effektivtetskurs”.
Kreditförsäkringsbolag brukar hävda att under 0,25% är det inga större problem att hamna vid en sund kreditgivning till återkommande kunder. Själv har jag alltid haft lägre kreditförluster när jag varit ansvarig för bedömningen, än vad de vill ha i premie för att kreditförsäkra, plus att man då sluppit hela administrationsbiten med att få limitar och kunder bedömda.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.