Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Tull , moms och annat tjafs till Norge
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Mony.
-
FörfattareInlägg
-
3 september, 2010 kl. 13:35 #94867HonkenDeltagare
Vems skyldighet är det att upplysa norska kunder om deras egna tullavgifter och skatt.
Ska vi som handlare upplysa om detta eller bör de vara deras egen skyldighet att ta reda på vad som gäller in deras eget land?För en icke upplyst kund kan ett svenskt köp sluta i en mardröm…hur gör ni ?
3 september, 2010 kl. 13:43 #113817ParvelitoDeltagareDet är norrmäns sak att hålla reda på sina tullregler, liksom det är för nigerianier, ryssar, amerikaner, gambier, kineser och alla andra nationaliteter. Det vi kan göra är att hålla ordning på vad vi får exportera. Ett undantag naturligtvis om man öppet skyltar med försäljning till Norge eller annat land, då är det närmast ett måste att man förklarar hur det ligger till och vad som kan tillkomma i form av avgifter och skatter.
3 september, 2010 kl. 13:52 #113820HonkenDeltagareVi ber kunder utanför EU att kontakta oss inför ett köp, de som inte gör detta, utan lägger en order direkt tror man har koll på läget…MEN SÅ ÄR INTE FALLET.
Vi kommer definitivt att vara noggrannare genom att upplysa kunden om att vissa avgifter och skatter tillkommer.
Vi skickar idag med DHL, vid leverans utomlands beläggs kunden med en ”administrationsavgift” från DHL…någon som vet vad det är?3 september, 2010 kl. 15:33 #113823LastbrygganDeltagareJag har följande rader i mina leveransvillkor som kunden godkänner iom köp:
…Observera att gränsen för tullfri införsel till Norge är 200 kronor. Vi tar inte ansvar för eller bekostar eventuell förtullning om beställningens värde överstiger gränsvärden för detta. Vi skickar alla utländska försändelser som rekommenderat brev och ditt sändningsnummer finns hittar i kundloginet efter utleverans….Att dom som inte läst villkoren eller gnäller är inget som kan eller vill ta ansvar för, det är upp till kunden, thats it!
3 september, 2010 kl. 18:22 #113825HonkenDeltagareLastbryggan: Jihaaa, där satt den…funkar det då?…eller ska det gnällas lite ändå?
3 september, 2010 kl. 19:34 #113826LastbrygganDeltagare@Honken 9499 wrote:
Lastbryggan: Jihaaa, där satt den…funkar det då?…eller ska det gnällas lite ändå?
Gnälliga norrmän är absolut inget problem hos oss
5 september, 2010 kl. 08:01 #113835MonyDeltagareNää, Norrmän gnäller väl inte?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.