Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Bra sätt att minska antalet returer?
- Detta ämne har 11 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år sedan av Plastskivor.
-
FörfattareInlägg
-
15 november, 2010 kl. 08:17 #95186kalle9922Deltagare
Finns det något bra sätt att minska antalet returer? Får returer pga att kunden inte hämtar ut paketet, säger att de inte beställt. Angett felaktig adress, (kontrollerar ni alla adresser mot ex hitta.se innan ni skickar?), bedragare som snott legitimation och kan sedan inte hämta ut paketet på utlämningsstället.
Mvh
Karl
15 november, 2010 kl. 09:01 #116307ParvelitoDeltagareEtt bra sätt är att inte skicka postförskott. Och vill kunden ha faktura så blir det ju automatiskt en adresskontroll. I alla andra fall är det redan betalt.
16 november, 2010 kl. 01:17 #116329SkatanDeltagareJag skulle:
– Börjat erbjuda fakturabetalning (egen regi eller titta på nya Payson Faktura)
– Se över era köpvillkor, gör dom tydligare och att kunden måste bekräfta dem för kunna genomföra order
– Kräv personnummer vid Faktura och PostförskottNär vi hade postförskott hade vi bara ett par skamfall. Sjuka i dom gör sånt beställer dom mest special, dyra produkterna i sortimentet. Hade en tjej som beställde 10 meter högkvalitativ Supra HDMI-kabel som kosta över 1500 som vi tog hem på beställningen.
Har kvar kabeln än idag – 2,5 år senare. Har det som ett erfarenhetsexempel.16 november, 2010 kl. 12:44 #116340nobynatorDeltagareSlopa postförskott, det kommer jag göra, har själv inte handlat på postförskott i flera år utan alltid tagit faktura eller betalat med kort. Postförskott är så uråldrat tycker jag när det gäller näthandel.
16 november, 2010 kl. 15:01 #116343LastbrygganDeltagareJag gillar postförskott av några anledningar.
1. Man behöver varken fylla i personnummer eller kortnummer och ju mindre man behöver fylla i ju snabbare/enklare kommer man till avslut.2. Man kan även om man har en betalningsanmärkning beställa från oss, hade vi bara haft kort och/eller faktura hade många med betalningsanmärkning försvunnit.
Vi har inte speciellt mycket outlösta pf och de som kommer faktureras alltid med 195kr via Klarna, ca 60% av dessa betalas och det täcker gott och väl våra kostnader.
Självklart är det ibland folk som hör av sig och menar på att det är falskbeställningar o.s.v. Dessa kunder ber jag mejla mig info så jag kan matcha IP-nummer från beställningen mot mejlet.
Alla pf-ordrar som kommer i retur flaggar kunden så att vi ser nästa gång att kunden inte hämtat ut sin beställning och då kan vi göra en bedömning om kunden skall ”få en ny chans” eller om han/hon måste välja förskott/kort i stället.
För att svara på frågan ”Bra sätt att minska antalet returer” så tror jag att snabba leveranser ihop med att inga dolda/konstiga avgifter tillkommer är det viktigaste. Och som sagt, flagga alla returer och skippa att skicka till notoriska återfallsförbrytare.
Jag har hållt på med e-handel i snart 17 år och jag kommer inte att slopa pf i första taget.
17 november, 2010 kl. 08:13 #116360kalle9922DeltagareTack för alla svar!
Hur kan du matcha IP-nummer från beställningen mot mejlet, det är väl bara e-post serverns IP-adress du får ut genom mailet. Dvs alla som använder samma server (ex bredbandsbolaget) får samma IP-adress? Är det inte så?
Hur ”flaggar” du kunden? Skriver du av IP-adressen i ett formulär och jämför?
Finns det inga verifieringsprogram för sånt här?17 november, 2010 kl. 14:36 #116372danielanderssonDeltagare@kalle9922 12364 wrote:
Hur kan du matcha IP-nummer från beställningen mot mejlet, det är väl bara e-post serverns IP-adress du får ut genom mailet. Dvs alla som använder samma server (ex bredbandsbolaget) får samma IP-adress? Är det inte så?
De headers man ska kolla är Received och X-Originating-IP. Finns inte IP:t till slutanvändaren i ena, så finns det nästan alltid i andra.
17 november, 2010 kl. 15:57 #116376LastbrygganDeltagareHur kan du matcha IP-nummer från beställningen mot mejlet, det är väl bara e-post serverns IP-adress du får ut genom mailet. Dvs alla som använder samma server (ex bredbandsbolaget) får samma IP-adress? Är det inte så?
Jag ber dem använda vårt kontaktformulär och då ser jag det enkelt.
Hur ”flaggar” du kunden? Skriver du av IP-adressen i ett formulär och jämför?
Finns det inga verifieringsprogram för sånt här?Här görs inget manuellt Vi har byggt in en funktion i shoppen som gör att när vi krediterar en order så flaggas kunden automatiskt på både IP och e-post. Vi kan även flagga manuellt med egna sökkriterier men den funktionen behöver inte användas speciellt ofta.
17 november, 2010 kl. 20:43 #116383CrillesDeltagare@kalle9922 12300 wrote:
Finns det något bra sätt att minska antalet returer? Får returer pga att kunden inte hämtar ut paketet, säger att de inte beställt. Angett felaktig adress, (kontrollerar ni alla adresser mot ex hitta.se innan ni skickar?), bedragare som snott legitimation och kan sedan inte hämta ut paketet på utlämningsstället.
Mvh
Karl
Att kontrollera en adress mot hitta.se är inte det absolut tillförlitligaste sättet att göra det på. Eniro, hitta och även Ratsit uppdaterar inte sina adressuppgifter särskilt ofta.
Bästa sättet om man har tillgång till en telefon är att ringa folkbokföringen, då får man absolut dagsfärska adresser helt gratis. Nackdelen: Funkar inte under annan tid än kontorstid.
18 november, 2010 kl. 08:39 #116389kalle9922DeltagareSmart med formuläret, ska tänka på det! Du skriver att du har egna sökkriterier, vad är det? Kan det vara smart att flagga ordrar över ett visst belopp, eller specifika adresser?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.