Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Att handla utan ett konto
- Detta ämne har 14 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av jockesoft.
-
FörfattareInlägg
-
25 juni, 2010 kl. 08:23 #94687jockesoftDeltagare
Jag har en fundering gällande ”easy checkout” där kunden inte behöver skapa ett konto, är det någon som lagt till detta och sett hur mycket detta ökar era omvandlingar?
Är det försumbart eller är det helt klart värt investeringen att få det på plats i shoppen?
Mvh
Joakim26 juni, 2010 kl. 13:52 #112235fotofyndetDeltagareJag har inga siffror på hur mycket det höjde omvandlingarna, men det är uppskattat, det var många som frågade om det innan och det är många som använder det nu. Helt klart värt tiden det tog att lägga in.
28 juni, 2010 kl. 08:37 #112243RobinDeltagareJag ser det som ett måste att erbjuda kunderna att kunna handla utan att skapa konto. Varje extra fält som kunden måste fylla i och varje steg de måste gå igenom är ytterligare ett moment där man riskerar att tappa försäljningen.
Jag är rätt övertygad om att du skulle förbättra din konverteringsgrad avsevärt om du tog bort kravet på att skapa konto, rensar bort onödiga fält (man/kvinna, födelsedatum) samt visar sammanställning av ordersumma (inkl. specificerad fraktkostnad) och valet av betalsätt på samma sida som kunduppgifterna.
28 juni, 2010 kl. 09:02 #112244ParvelitoDeltagareJag har sett siffror som visar på 25-50% bättre konvertering vid köp av konkurrensutsatta varor när man inför snabbkassa, och det finns nog ingenting annat man kan göra som är lika effektivt. Om man har något unikt att sälja gör det troligen mindre, eftersom kunden inte bara kan gå någon annanstans, men man tappar definitivt ordrar.
28 juni, 2010 kl. 12:00 #112248jockesoftDeltagareKänns som en självklar sak att lägga in när nästa uppdatering sker då ju.
En annan fråga som Robin tar upp, behöver man ha med födelsedatum i registreringen? Om inte är det någon här som använder det till att t.ex skicka ut något speciellt när kunderna fyller år eller liknande?
Mvh
Jocke29 juni, 2010 kl. 07:26 #112267RobinDeltagareJag tycker man bör rensa bort alla fält som inte absolut behövs för att kunden ska kunna handla eller för att man ska kunna leverera varorna. Även om man accepterar alla tänkbara varianter av inmatade födelsedatum så är risken att kunder matar in för få eller för många siffror, får felmeddelande, inte förstår varför och överger varukorgen.
Som kund skulle jag ställa mig frågan varför butiken måste veta när jag är född och störa mig på att jag måste fylla i oväsentlig information.
29 juni, 2010 kl. 11:45 #112270KiaDeltagareVi har ett valbart system och det är många som handlar utan att fylla mer än absolut nödvändig information. Det ska gå snabbt, enkelt och smidigt.
30 juni, 2010 kl. 10:01 #112302MonyDeltagare@Robin 7760 wrote:
Jag tycker man bör rensa bort alla fält som inte absolut behövs för att kunden ska kunna handla eller för att man ska kunna leverera varorna. Även om man accepterar alla tänkbara varianter av inmatade födelsedatum så är risken att kunder matar in för få eller för många siffror, får felmeddelande, inte förstår varför och överger varukorgen.
Som kund skulle jag ställa mig frågan varför butiken måste veta när jag är född och störa mig på att jag måste fylla i oväsentlig information.
Hur gör man kreditupplysning om man inte får tag i Pers.nr?
Edit: Äh, skit i frågan. Var ju snabbkassa vi pratar om
30 juni, 2010 kl. 10:39 #112303fotofyndetDeltagare@Mony 7798 wrote:
Hur gör man kreditupplysning om man inte får tag i Pers.nr?
Edit: Äh, skit i frågan. Var ju snabbkassa vi pratar om
Det diskuterades ju även om onödiga fält i tråden så frågan var väl inte helt felplacerad. Hos oss är det så att när man väljer faktura som betalningssätt så får man ange personnummer, men vi frågar inte efter det vi registrering och det lagras inte bland resten av kundinfon.
30 juni, 2010 kl. 11:12 #112308jockesoftDeltagareJag rensade upp igår så mycket som det gick för att underlätta för kunden, Man/Kvinna, födelsedag är borta, samt att Ort fylls i automatiskt när man angett postnummer.
Funderade länge på att slänga adress 2 (c/o) fältet oxå, men det kanske finns en nytta med det, jag såg att hittills så har ingen använt det som handlat hos oss.
Får se om jag skall slänga in gästkonto möjlighet eller inte, kommer sannolikt prioritera att få ner antal steg i check-out processen som är löjligt lång kan jag tycka :confused:
/Jocke
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.