Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ångerrätt vid bruten garantitejp?
- Detta ämne har 26 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 8 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
21 mars, 2012 kl. 09:43 #97696DanDeltagare
Har en ångerrätt på en surfplatta där tejpen som garanterar produktens integritet har brutits.
Kunden har alltså öppnat lådan och brutit denna tejpen och testat produkten vilket är okej såklart.. men de har också gjort så att vi inte kan sälja produkten som ny… är det ”väsentligen förändrat skick”?
Hur gör ni i sådana här fall?
21 mars, 2012 kl. 09:51 #139944fenrikDeltagareknepigt men antaligen är ångerrätten förbrukad. som i en elektronikaffär där man köpt spel, skivor med mera. Är ”förpackningen” bruten så är varan använd.
21 mars, 2012 kl. 10:15 #139946danielanderssonDeltagareGrundtanken med öppet köp/ångerrätt är väl att försäljaren ska kunna sälja produkten igen, så vi hade nog nekat.
21 mars, 2012 kl. 10:24 #139948Anton ADeltagareEftersom det är en så pass dyr produkt skulle vi också nekat.
21 mars, 2012 kl. 11:17 #139950BorjeDeltagareEller så är du otroligt flexibel som amerikanska nordstrom. De tar till och med tillbaka produkter som man köpt någonannanstans men som de har i lager.
Du får räkna på det. På lång sikt kanske denna kunden blir så imponerad om du tar tillbaka varan och blir en återkommande kund.
21 mars, 2012 kl. 12:19 #139959MagnusDeltagareHar inte kunden rätt att undersöka varan försiktigt?
Det är ju inte en dvdfilm eller programvara det är frågan om.21 mars, 2012 kl. 12:24 #139961DavidWiggDeltagareJa som andra också säger är ju lagen utformad så att kunden har ångerrätt OM varan eller tjänsten är obrukad.
21 mars, 2012 kl. 12:36 #139962JimmysDeltagare@Magnus 38664 wrote:
Har inte kunden rätt att undersöka varan försiktigt?
Det är ju inte en dvdfilm eller programvara det är frågan om.Jo, man har rätt att undersöka om varan fungerar. Men man kan ju undra av vilken anledning man känner sig tvungen att undersöka om en vara fungerar, som man ändå inte vill ha, för att sedan returnera den fungerande varan.
21 mars, 2012 kl. 19:19 #139981GregerADeltagareTanken är att kunden skall kunna ångra sig eftersom han inte haft möjlighet att ”känna” på produkten på samma sätt som om han köpt den i en fysisk butik. Det som komplicerar det lite är att i en butik finns det ofta ett visningsexemplar som kan kan få undersöka ganska grundligt. Sedan får man en ny förpackning från hyllan. Det blir alltså bara ett enda ex som ”förbrukas” hur många man än säljer.
Vid distanshandel så blir det ju inte så effektivt att först skicka ut ett visningsex som kunden sedan skall skicka tillbaka när han får sitt riktiga ex. Men jag har sett att en del glasögonhandlare jobbar så.
Det är ju inte heller så kul att stå med ett antal ”visningsexemplar” efter lika många returer.
Så detta är väl ett bra exempel på en fråga där man måste väga två intressen mot varandra. Konsumenten vs näringsidkaren. I princip väger alltid konsumentens intresse lite tyngre än näringsidkaren. Men exakt var man skal dra gränsen i ett sådant här fall vet jag inte … och antagligen ingen annan heller.
Men om jag inte minns fel så tar Elgiganten ut en återställningsavgift om man köpt en dator, använt den, och returnerar den på öppet köp. Det kanske kan vara lite vägledning.
—
Man har rätt an undersöka varan. (Det står inget om ”hur/om den fungerar”). Om den inte fungerar så blir det ju fråga om en reklamation. Så jag skulle vilja tolka undersökningsrätten till att i första hand känna hur den ligger i handen t.ex. Hur menysystemet mm är uppbyggt kan man ju ofta se på nätet på olika sätt.
21 mars, 2012 kl. 19:40 #139984DanDeltagareTillägg i detta fallet var att kund angav anledning för ånger att modellen saknade 3G och bara hade wifi… Lönt att öppna kartongen för det… Suck. Jag hatar folk som handlar på nätet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.