Begravningsbranschen omsätter 2 miljarder årligen och en enklare begravning i Sverige kan kosta upp till 20 000 kronor.
Mellan en tredjedel och en fjärdedel av den summan går till begravningsbyrån för kostnader som kundkontakt, bokningar, anskaffning av gravsättningsintyg och olika administrativa tjänster. Det här är en alldeles för stor andel tycker Håkan Ramsin, riskapitalist som investerat i Funera.
– Konkurrenterna tar mellan 4 500 och 7 000 kronor för en tjänst som är väldigt svår för kunden att få överblick på. Där har vi ett standardpris på 590 kronor. En del av de där intygen som de skaffar fram får man bara genom att skicka ett mejl, det är kanske två minuters arbete, säger Håkan Ramsin till Di.
Men pengar behöver inte vara den enda anledningen till att använda sig av en tjänst som Funera. Det som framförallt skiljer dem från en traditionell byrå är att man inte har några fysiska möten för begravningsplaneringen.
– Vår hypotes är att det finns många människor som känner att begravningsentreprenören i själva verket är en säljare. De föredrar att hantera planeringen själva framför datorn, snarare än att sitta i en massa möten, säger Håkan Ramsin.
Måste övertyga kyrkan
Bakom tjänsten finns förutom Håkan Ramsin, som har en bakgrund som VD i Bonnierledningen och som under de senaste femton åren drivit ett stort antal internetbaserade tjänster, ytterligare två entreprenörer.
Magnus Kenneby, med erfarenhet från McKinsey och som driver den egna företagsgruppen Sequent, samt Dennis Jillvert, företagets VD som bland annat jobbat för Rocket Internet. Företaget ska bara ha varit igång i sex veckor, men redan nu arrangerar man en till två begravningar per dag.
Nästa steg i satsningen är att få de svenska kyrkorna till att använda sig av ett bokningssystem som man tagit fram. Något som skulle spara många telefonsamtal och tid. Lyckas Funera med det skulle man kunna minska arbetet med 90 procent.
– Vi hoppas att det i framtiden ska bli lika enkelt som att boka en restaurang. Men där är vi inte än, säger Håkan Ramsin.