Att köpa sina biljetter på nätet blir all mer populärt. Något som Parks and Resorts, en av Nordens ledande aktörer inom upplevelseindustrin märkt av. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål som Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.
Alla har de märkt av intresset för att köpa biljetter på nätet. En anledning till den explosionsartade försäljningsökningen via nätet är att det sedan den första juni i år finns möjlighet till digital leverans av biljetterna.
– Vi ser en stadig ökning av mobil e-handel. Parks and Resorts är en föregångare som framgångsrikt anpassat sin försäljning till den mobila konsumenten, vilket uppenbart är något deras kunder efterfrågar, säger Christian Zanders, vd Jetshop som ligger bakom Parks and Resorts digitala försäljning.
Biljett i mobilen
Bland koncernens nöjesparker är det hela 68 procent av de som handlat sin entrébiljett på nätet som väljer digital leverans vid biljettköp. Tittar man på respektive park så ligger Gröna Lund i topp med 87 procent medan Kolmården har 45 procent digitala leveranser.
Parks and Resorts webbshopar finns också i mobilanpassade versioner. I genomsnitt är var fjärde biljett köpt via en
mobiltelefon och i Skara Sommarlands webbshop är det hela 34 procent.
– Vi såg att det fanns stor efterfrågan på att kunna få sina biljetter levererade direkt i mobiltelefonen. Vi även förbättrat försäljningsflödet i vår webbshop för att göra det smidigare för våra besökare att köpa och använda sina biljetter. När besökaren kommer till entrén tar man helt enkelt upp sin mobiltelefon och visar upp den för en scanner. Det är både enkelt och effektivt, säger Christer Fogelmarck, Marknadsdirektör på Parks and Resorts.
Källa: Press